03. marraskuuta 2006
Teksti:

Ensi viikonloppuna Italian valtio tekee kerralla palveluksen suomalaiselle elokuvayleisölle ja omalle kulttuuri-imagolleen.
    Perjantaina 10. marraskuuta käynnistyy Italian Cinema Today -festivaali. Viikon aikana esitetään kolmetoista 2000-luvulla valmistunutta italialaiselokuvaa, joista tuskin yhtäkään nähdään tavanomaisessa teatterilevityksessä. Eikä nähtäisi nytkään, jos italialaiset eivät kustantaisi filmikeloja ja niiden esitysoikeuksia.
    ”Elokuvat saadaan tänne Italian kulttuuri-instituutin välityksellä. Helsinki Film Festival -organisaatio vastaa vain käytännön järjestelyistä”, kertoo HIFF:n johtaja Pekka Lanerva.
    Bisneksestä eksoottisen elokuvan minifestivaali ei käy kenellekään. Italia ostaa sijoituksellaan mainosta elokuvakulttuurilleen, monen muun maan lailla.

Suomeen virtaa vuosittain kaikkiaan toistasataa uutta ja vanhaa kansallisen kulttuuripolitiikan nimissä levitettyä elokuvaa. Lähetystöjen ja kansallisten kulttuurikeskusten tuella maahan tuotavia elokuvia esitetään festivaaleilla, elokuva-arkistoissa, maakuntien elokuvakeskuksissa ja elokuvakerhoissa. Tuki näkyy lipun hinnassa: esimerkiksi Italian Cinema Today -festivaalin liput maksavat viisi euroa.
    Goethe -instituutti on heiluttanut saksalaisen elokuvan lippua Suomessa jo vuosikymmeniä.
    ”Välitämme vuodessa suomalaisille yhteistyökumppaneille keskimäärin kymmenestä kahteenkymmeneen elokuvaan. Elokuvia hankitaan esimerkiksi Goethe-instituutin omasta kokoelmasta Münchenistä ja saksalaisilta elokuva-arkistoilta”, kertoo Suomen Goethe-instituutin kulttuurisihteeri Pirjo Hangaslahti- Brech.
    ”Audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen on kulttuurin saralla yksi Ranskan valtion prioriteeteista. Siihen löydetään tarvittava rahoitus”, kertoo Ranskan kulttuurikeskuksen kulttuurivastaava Heidi Heinonen.
    ”Ranskalaisen elokuvan lisäksi tuetaan myös entisissä siirtomaissa tehtyjä ranskankielisiä elokuvia.”

Helsingissä tuettujen elokuvaesitysten päämajana toimii elokuvakerho Arkadin.
    Kolme vuotta sitten perustettu Arkadin esittää eurooppalaisen ja aasialaisen elokuvan sarjoja. Onko eri maiden lähetystöissä eroja elokuvien välittäjinä, Arkadinin puheenjohtaja Kari Pirhonen?
    ”Saksalaiset ovat ylivoimaisesti parhaita. Heillä on isoimmat elokuvabudjetit ja kova halu saada saksalaista elokuvaa nähtäville.” Ilmaisetkaan kelat eivät täysin vapauta pieniä elokuvakerhoja taloudellisista riskeistä.
    ”Järjestäjien maksettavaksi jäävät vähintään tilavuokra ja koneenkäyttäjän palkka, joihin uppoaa noin 260 euroa”, Pirhonen laskee.
    ”Summan kattaminen lipunmyynnillä ei ole itsestään selvää. Nämä eivät ole mitään massaelokuvia.”

Matti Rämö

Italian Cinema Today -festivaali 10.-16.11. Bio Rexissä (Mannerheimintie 22-24) ja Dianassa (Yrjönkatu 8 ), liput 5 euroa.