03. marraskuuta 2006
Teksti:

Kompastelen talvisena sunnuntaiaamuna Tarton rautatieasemalla ja astun rikkinäisen portaan yli pitkään odottamaani Valgan junavuoroon. Asemalla ei ole päivystystä eikä ateriamyyntiä, juna on jumalattoman kylmä ja aikainen aamu väsyttää. Pummeja potkitaan asemalaiturilla, ystävällistä konduktöörin palvelua on turha hakea. Viro on yksityistänyt junaliikenteensä vuosituhannen alussa. Nyt se harkitsee sen takaisin ostamista.
    Kirjailija Jaan Kaplinski pohtii 19.10. Turun Sanomissa kollektiivisuuden ja tasavertaisaatteen kääntymistä vaakalaudalle nykyisen Eestinmaan politiikassa.
    ”Äärimmäinen individualismi ja rahanpalvonta koetaan heiluriliikkeenä äärimmäisyydestä toiseen”, Kaplinski kirjoittaa. Hän selittää – erästä Neuvostoliiton kommunistisen puolueen poliitikkoa siteeraten – että nykytilanne on selkeää seurausta kommunistieliitin ajatuksesta, jonka mukaan ”epäoikeudenmukainen tasavertaisuus on korvattava oikeutetulla epätasa-arvoisuudella”.

Ajatus oikeutetusta epätasa-arvoisuudesta lienee sekä Neuvostoliiton hajoamisen syy että sen seuraus.
    Tälläkin hetkellä isovenäläinen oligarkia kerää panslavistisesta perinteestä rakennusapua vapaalle markkinapolitiikalle: Virossa kumarretaan Setä-Samulia ahkerammin kuin eurooppalaisia arvoja ja Bulgariassa äänestetään vain korruption voimin. Kun Puolassa pyritään vaikuttamaan eurooppalaiseen päätäntään, siitä vastaavat kaksi pientä pää punaisena ja sinisenä huutavaa populistipuoluetta. Sekä kuolemanrangaistusta kannattavien pääministeri-presidenttiveljesten johtama valtaliitto. Koko itäblokin ikeestä ponnistava ”demokratia-aate” näyttää haluavan oikeutettua epätasa-arvoisuutta.
    Raideliikenne on yksi tasa-arvoisen ja vieläpä ekologisesti kestävän liikenteen kulmakivi ja perusta. Sen pitäisi olla julkinen peruspalvelu ja perustua viime kädessä verotukseen. Virolaisessa, yhä kilpailevammassa ja epätasa-arvoisemmassa yhteiskunnassa vain köyhät kulkevat joukkoliikenteellä. Yksityistettynä se toimii huonosti ja tehottomasti. Samaan aikaan kun valtio on myynyt omaisuuttaan ja kiristänyt sosiaalihuoltoaan, Viron tasaverona maksettava tuloveroprosentti on laskenut 26 prosentista 23:een.

Parin päivän päästä Valgan asemalla minua, Larsia ja Villua vituttaa. Myöhästyimme Tallinnan paluujunasta ja seuraava kulkee vuorokauden kuluttua. Tallinna-Valga-Tallinna-työmatka onnistuu 18 tunnin työpäivässä, josta matka-aikaa on melkein 11 tuntia. Matka on sama kuin Helsingistä Jyväskylään ja vuoroja vain yksi päivässä. En tunne Larsia tai Villua, mutta he myöhästyivät töistään ja minä Suomen lautalta vähintään vuorokaudella. Päätämme siis ottaa pintahiivaoluet asemaravintolassa.
    Viron rautatieliikenteen tilaa kuvaavaa on sekin, ettei Valgasta tietenkään löydy asemaravintolaa. Siinä on jo liikaa oikeutettua epätasa-arvoisuutta.

Ville Hy tönen

Kirjoittaja on turkulainen runoilija, keittokirjailija ja Savukeidas Kustannuksen kapteeni.