06. lokakuuta 2006
Teksti:

Pitäisi ostaa markkinoinnin kurssikirja, mutta hinta suuressa kirjakaupassa on turhan suolainen: 75 euroa.
    Ei hätää. Opusta on tarjolla monin kappalein Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan kirjanvälityksessä Runeberginkadun palvelupisteessä.
    Katsotaanpa. Markkinoinnin perusteoksen Principles of Marketing (Kotler, P. & Armstrong, G.) viimeisin painos maksaa kirjanvälityshyllyssä 63-65 euroa.
    Hinta tuntuu edelleen melko kalliilta. Kokonaan ostohalu kuitenkin hyytyy, kun huomaa, että teoksen saa samassa tilassa toimivasta kirjakaupasta uutena hintaan 66,50.
    Siis hetkinen, onko tässä nyt joku virhe?

”Sen jälkeen, kun joku tuli vihaisena takaisin valittamaan asiasta, olen sanonut kaikille asiakkaille, että jotkut käytetyt kirjat saattavat olla jopa kalliimpia kuin uudet”, sanoo myyjä Marketta Opas.
    Häh? Miksi kukaan ostaisi käytettyä kirjaa uuden hinnalla? Tyhmä on se, joka maksaa, ei se joka pyytää, vai kuinka?
    Kirjanvälityksestä kerrotaan, että hassu hinta ei suinkaan johdu kyltereiden ahneudesta, vaan siitä, että kustantaja on laskenut uuden kirjan hintaa edellisvuodesta, eikä kirjaa kauppaava opiskelija ole tästä tietoinen.
    ”Opiskelijat määräävät itse myyntihinnan. Aina emme voi taata, että käytetty kirja on halvempi, mutta jos joku kirja seisoo kauemmin hyllyssä, lähetämme myyjälle sähköpostia, että onkohan hinta nyt varmasti kohdallaan”, kertoo kirjanvälittäjä Minna Martikainen.

Taina Ahtela

Kirjanvälitys Kiva / KY-Palvelupiste Runeberginkatu 14-16 (Kauppakorkeakoulun päärakennus, pohjakerros).