20. lokakuuta 2006
Teksti:

”Outokumpu adding value to customer / Outokumpu`s technology is the challenger, / Outokumpu greater profits, greater market share / Outokumpu strong tradition with a modern flare / I`m happy to be, in the Outokumpu family…”
    Näin kuuluvat metalliteollisuusyrityksen johtamispäiville sävelletyn I`m happy to be (in the Outokumpu family) -swing-kappaleen sanat. Laulu on yritysmusiikkia tyypillisimmillään: siinä missä poppari haikailee menetetyn rakkauden perään, kaipailee Outokumpu kasvavaa markkinaosuutta.
    Valloittavaa. Mutta mistä oikeastaan on kyse?

Outokummun kappale kuultiin ensimmäistä kertaa elokuussa 1997 Porin toimipisteessä. Teos on kotimaisen bisnesmusiikin klassikko, ensimmäisiä lajissaan. Sen on säveltänyt Jari-Pekka Leino ja sanoituksista vastaavat Simon Davies, Sisko Oittinen ja Rita Valve.
    Sittemmin Luvata Oy:ksi muuttuneen Porin toimipisteen viestintäpäällikkö Mirja Lavisto muistaa kappaleen kantaesityksen.
    ”Sitä ei varsinaisesti koskaan tilattu, vaan yrityksessä toiminut Outolinnut-kuoro teki sen itsenäisesti.”
    Kansainvälisen johtajajoukon vastaanotto oli innostunut. Tiimihenki nousi hetkessä.
    ”Kappaletta laulettiin useamman kerran, kun siinä oli niin kiva ja iisi sävelmä!”

Entä nouseeko tiimihenki myös Outokummun duunariportaassa? Motivoiko viisu työskentelemään yrityksessä, joka ilmoitti tammikuussa vähentävänsä 314 työntekijää Suomessa?
    Outokummun Tornion tehtaiden pääluottamusmies Asko Sanaksenaho ei ole haltioissaan. Hän kuulee laulun nyt ensimmäistä kertaa.
    Vaikka sanoituksissa puhutaan tiimityöskentelystä (”best of all teams”) ja yhteishengestä (”the Outokumpu spirit”), liikutaan nyt kaukana kappaleista, joita perinteinen työväki laulaa juhlissaan.
    ”En usko, että tämä saa kovin suurta suosiota suoritusportaassa.”
    Sanoittajillekin lähtee Sanaksenaholta terveisiä.
    ”Saisivat tehdä enempi maanläheisistä aiheista. Semmoisia normaaleja juttuja, jotka uppoavat kansaan.”

Teknologiakonserni Metso ei jää viisukisassa Outokummun jalkoihin. Sen kappale on tarkoitettu laulettavaksi Beatlesin Yellow Submarine -hitin melodialla. Kas näin: ”Metso knowhow`s now online / Integration in space and time / Electronic trade is `in` / And our customers will surely win.”
    Ulkomailla yrityslauluihin uskovat niin ikään monet. Tietokonejätti IBM:n Ever Onward -kappaleessa ei peitellä sitoutumista.
    ”Right here and now we thankfully / pledge sincerest loyalty / to the corporation / that`s the best of all.”
    Konsulttiyhtiö KPMG puolestaan turvautuu imelään balladiin. ”We go for the gold / Together we hold onto our vision of global strategy.”

Bisnesmusiikin voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään: johtoportaan rapuillallisilla hoilaamiin juomalauluihin sekä ammattilaisten tuottamiin tunnussävelmiin.
    Musicmakers Oy:n toimitusjohtaja ja säveltäjä Kim Kuusi kertoo, että hänen yritykseltään tilataan vuodessa alle viisi tunnussävelmää. Taiteellista liikkumavaraa on, sillä tilaajat tietävät harvoin tarkalleen, mitä etsivät. Ammattilaisen haasteena on olennaisen löytäminen.
    ”Numeroista ja faktoista on vaikea laulaa.”
    Suomalaissävelmät eivät saa Kuusilta suurta kiitosta. Outokummun laulu menettelee, mutta Metson tekeleessä pistää silmään ennen muuta amatöörimäisyys.
    ”Tällaista tulee, kun aamulla kirjoittaa”, Kuusi luonnehtii.
    ”Harrastelijatekele” on täytetty ”hengästyttävällä määrällä detaljitietoa”. Vaikka ”lopputulos istuu huonosti” ja on ”perhanan tylsä” irtoaa kymmenportaisella asteikolla arvosanaksi neljä plus.
    ”Sanoituksissa on sentään oikea määrä tavuja.”

KPMG:n balladi sen sijaan sulattaa Idolstuomarinakin toimineen Kuusin sydämen. ”Kahdeksan ja puoli”, kuuluu arvio.
    Laulaja, saksalainen Elke Diepenbeck on hyvä, tuotanto kunnossa ja ”korni sanoma on saatu taivutettua loistavan laulun muotoon”.
    Olisiko strategiaherutuksessa jopa hittibiisin vikaa?
    ”Ei näillä teksteillä… tai no Veijon baarissa ehkä.”

Aleksi Moisio
Kuvitus Hanna Konola

ZDNet-verkkopalvelun keräämää bisnesmusiikkia www.insight.znet.co.uk/business