22. syyskuuta 2006
Teksti:

Yliopiston Alma-intranet täyttää lokakuussa kaksi vuotta. Kesäkuun lopussa ilmestyneen käyttäjätutkimuksen mukaan ”tietojen löytäminen koetaan edelleen melko hankalaksi”.
    Tämä ei ole yllättävää. Jo järjestelmän avauspäivänä vuonna 2004 ohjelmointivirhe kaatoi yhden tietokantapalvelimen, mikä teki ketjureaktion jälkeen koko Almasta joksikin aikaa toimintakyvyttömän.
    Tänä syksynä intranetin ongelmista kärsivät esimerkiksi uudet opiskelijat, sillä osa fukseille tärkeisiin opinto-oppaisiin johtavista linkeistä on rikki.

Helsingin yliopiston verkkoviestintäpäällikkö Mikael Alatalo, miten on mahdollista, ettei Alman kautta pääse lukemaan suoraan kielikeskuksen, lääketieteellisen, humanistisen tai teologisen tiedekunnan opinto-oppaita?
    ”Yksittäisistä ongelmista on vaikea tietää taustoja. Alma on hajautettu järjestelmä, jonka eri osioilla on omat päätoimittajansa. Yliopistolla ei ole myöskään vielä käytössä yhteistä sisällönhallintajärjestelmää.”

Mitä olette ajatelleet tehdä ongelmille?
    ”Tämän kokoisessa organisaatiossa tietomäärät ovat niin valtavia, että meidän on mahdoton seurata kaikkien linkkien toimivuutta. Yhteiseen sisällönhallintajärjestelmään päästään siirtymään ehkä 1-2 vuoden päästä.”

Minkälaisia terveisiä lähettäisitte sitä odotteleville opiskelijoille?
    ”Haluan rohkaista opiskelijoita olemaan aktiivisia yhteisönsä jäseniä ja ottamaan yhteyttä aina, kun he havaitsevat puutteita, vanhentuneita tietoja tai virheitä Almassa. Otamme kyllä yhteyttä asiasta vastaaviin tahoihin.”

Aleksi Moisio