18. toukokuuta 2006
Teksti:

Uutisten päällä Helsingin Sanomien verkkosivulla välkkyy mainos, joka pikkuhiljaa asettuu omaan lokeroonsa, mutta välke ei lopu. Ärsyttää.
    Onneksi paljon on tehtävissä. Yksi Mozilla Firefox -selaimen suosituimmista laajennuksista on Adblock, jonka tarkoituksena on estää nettimainontaa. Lataan ohjelman ja valitsen toiminnon, joka peittää flash-mainokset persikanvärisillä ruuduilla. Greasemonkey-ohjelmalla puolestaan saan siivottua lähes kaikki mainokset. Niin rauhallista.
    En ole yksin. Firefoxin Adblockin on ladannut noin kuusi miljoonaa ihmistä ympäri maailman. Firefoxin ja myös uusimpien Internet explorer -selainten versioissa on jo sisäänrakennettuna mainonnanestokeinoja. Ponnahdusikkunoiden esto-ohjelma on jo valtaosalla netin käyttäjistä.

Netinkäyttäjien vastareaktio oli odotettavissa. Kauppatieteen ja psykologian ylioppilas Jesse Riekki Jyväskylän yliopistosta tutki graduunsa nettimainontaa, ja hänen mukaansa siitä on tullut tällä vuosituhannella paljon aiempaa aggressiivisempaa. Mainostajat ajattelevat, että mitä pahemmin mainos hyppii silmille, sitä tehokkaampi se on. Tuloksena on liikkuvia, välkkyviä sekä vastavärejä ja voimakkaita kontrasteja käyttäviä mainoksia.
    Riekin mielestä suunta on tyhmä. Aggressiivinen mainos voi sopia esimerkiksi urheiluautolle, joka on jo tuotteena ärhäkkä. Mutta jos yleensä rauhallisia mainoksia tekevä kivennäisvesimerkki luo netissä rauhatonta mielikuvaa, se tekee hallaa mielikuvalle tuotteesta.

Nettimainontaan käytettiin viime vuonna Suomessa yli 42 prosenttia enemmän rahaa kuin edellisvuonna. Alaa seuraava IAB Finland -yhdistys uskoo, että tahti kiihtyy yhä. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää digitaalista markkinointiviestintää.
    Järjestön mainonnan työryhmän vetäjä Nicklas Koski kertoo, että mainonnanesto- ohjelmat ovat vaikuttaneet alaan. Valtaosa käyttäjistä ei näe ponnahdusikkunoita lainkaan, ja siksi tällaisia mainoksia tehdään nykyään vain harvoin.
    Mainostilan myyjät eivät ole huolissaan. Avainasiakaspäällikkö Ville Haapio Iltalehdestä sanoo, että mainonnan eston lisääntyminen on toki jonkinlainen riski, mutta ei suuri. Hän huomauttaa, ettei ilmiö ole ennenkuulumaton. Hyppiväthän ihmiset tv:n mainoskatkoillakin kanavalta toiselle.
    Suunnittelija Jani Ovaska Helsingin Sanomien markkinoinnista sanoo, että mainosten poistaminen on pienen piirin näpertelyä. Puolivuosittaisissa markkinatutkimuksissa Hesari seuraa muun muassa mainosten klikkausmääriä, jotka nousevat koko ajan. Tosin niin sivujen kävijämäärätkin.
    Mainosten poistamiseen tarvitaan erillisiä ohjelmia, eikä Ovaska usko, että kovin suurella osalla käyttäjistä on taitoja tai haluakaan niiden asentamiseen. Kiukkuisenkin palautteen antajat ovat ymmärtäneet selitykset siitä, että mainontaa tarvitaan. Harva on valmis maksamaan palvelusta.

Elina Venesmäki
Kuva Suomi Design

Näin poistat nettimainokset

FireFox
* Asenna ilmainen Adblock-lisäosa osoitteessa adblock.mozdev.org
* Asenna suomenkieliset mainos- suodattimet osoitteesta www.vdc.fi/adblock-suomi/

Internet Explorer
* Exploreriin ei saa lisäosia, mutta esi- merkiksi osoitteessa www.admuncher.com löytyy ilmais- ohjelma, joka poistaa mainoksia selaimesta riippumatta.