24. maaliskuuta 2006
Teksti:

Aamulehti julkaisi maaliskuun puolivälissä kaksi uutta sunnuntailiitettä: Asiat ja Ihmiset. Nimet voisivat olla myös Miehille ja Naisille.
    Kaksi 32sivuista tabloidia tekee sunnuntain Aamulehdestä yli satasivuisen järkäleen. Tuskinpa Aamulehti pelkästään lukijoiden iloksi uusia kikkoja kehittelee: kai tähtäimessä ovat markkinat myös Tampereen ulkopuolella.
    Hesarille tämä uudistus ja myös Kauppalehden Presso ovat kivi kengässä. Kuinka pitkään Nyt-Sunnuntaisivut-Kuukausiliite kolmiyhteys kestää? Ehkä Hesarin viikonloppulisät uudistetaan kohta kokonaan. Aamulehden esimerkki ei olisi huono.

Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen kansijuttu kertoi nuorista, jotka viettävät kuukausia tai jopa vuosia Intian Goalla. Jutussa maalailtiin, kuinka ihmiset jämähtävät paikoilleen. Saattaa mennä viikkoja, että ei tule tehtyä mitään. Päivän aikana ei tule välttämättä lähdettyä edes sähköpostille.
    Pilveen viitattiin jutussa moneen kertaan. Siellä täällä käryää jointti tai joku käärii sellaista ohimennen.
    Saman olisi voinut kirjoittaa raadollisemminkin. Äidin pikku kullanmurut vetävät pilveä päivästä ja viikosta toiseen. Myssy ja ruoka on niin halpaa, että jo opintotuella elelee herroiksi. Ehkä on kuitenkin tyylikkäämpää olla uskollinen jutun aiheille kuin repiä isoja otsikoita.

Helsingissäkin alkaa vähitellen olemaan Metropoli-ilmaisjakelulehden jakelupisteitä. Ne kannattaa kiertää kaukaa.
    Harvoin saa lukea yhtä rupuista tauhkaa kuin mitä lehden artikkeleiden muotoon taitetut kynäelmät ovat. Seksillä ja kevyillä riettauksilla yritetään peitellä sitä, että ei ole mitään sanottavaa.
    Ilmoitushinnat lehdessä ovat naurettavan alhaiset: kokosivun listahinta on 900 euroa. Tästäkin saa todennäköisesti puolet alennusta, jos ymmärtää kysyä.
    Metropoli on hyvä esimerkki ilmaisjakelubisneksestä raadollisimmillaan. Ilmoitusalusta pitää tuottaa mahdollisimman halvalla, ja kaikki muu on toissijaista.