09. joulukuuta 2005
Teksti:

Alusvaatemainokset paljastavat yhden suomalaisen miesmuodin perimmäisistä kummallisuuksista. Tuulipukujen ja harmaiden poplareiden maassa vedetään jalkaan riemunkirjavia kalsareita! Miesten kuvioidut alusvaatteet alkoivat yleistyä Suomessa 1960-luvun alussa.
    ”Siihen asti kalsarit olivat useimmiten valkoisia tai harmaita”, kertoo Nimettömät – Kalsarikulttuuria -näyttelyn toisena asiantuntijana toiminut tutkija Petri Sipilä.
    Taidemuseossa avattava näyttely esittelee miesten alusvaatteiden ja niiden mainonnan muutoksia. Nähtävillä on myös taidetta, jossa kalsareita on käytetty hyväksi, kuten installaatioita ja performansseja.

Naisten alusvaatemuodilla on pitkä historia. Miesten kalsarikulttuuri tuli ulos komerosta vasta nelisenkymmentä vuotta sitten, samoihin aikoihin kun pirtsakat tapettikuosit rynnistivät alusvaatehyllyille.
    Sipilä epäilee kalsarimuodin hitaan kehittymisen syyksi sitä, että miesvartalo on noussut julkisuuden ja markkinoinnin muokkaamaksi objektiksi naiskehoa myöhemmin.
    ”Miesten alusvaatemainokset ovat kuitenkin muuttuneet hiljalleen eroottisemmiksi ja niiden mallit yhä bodatummiksi. Samalla kalsarikulttuuri on tullut näkyvämmäksi”.

Vaikka suomalainen kalsarinkuluttaja ei karsasta kirkkaita värejä, silkin kaltainen luksus tuntuu vieraalta.
    ”Suomessa kalliiden merkkialusvaatteiden valikoima on edelleen suppea keskieurooppalaiseen verrattuna. Pitkät kalsarit sen sijaan ovat hyvin suomalainen ilmiö”, Sipilä sanoo.
    Seinfeld-tv-sarjassa löysien bokserien ja kireiden alushousujen välisestä koulukuntaerosta saatiin aikanaan irrotettua puolen tuntia tilannekomediaa. Mikä on kalsarinäyttelyn kanta?
    ”Bokserit ovat näyttelyssä vähemmistössä. Ehkä se on jonkinlainen kannanotto.”

Matti Rämö

Nimettömät – Kalsarikulttuuria -näyttely Tennispalatsin Taidemuseossa 16.12.2005 – 12.2.2006.