28. lokakuuta 2005
Teksti:

”Tehokkaasti eroon selluliitista ja rasvakertymistä! Näkyviä tuloksia erityisesti kriittisillä alueilla kuten vatsan, lantion ja reisien seudulla.”
    Hinta 27.90 euroa. Kovia väitteitä laihdutusvalmisteelta, etenkin kun niiden vakuutena on paketin tekijä.
    Elintarvikevirasto on puuttunut kahden vuoden kuluessa yli sadan terveysvaikutteiseksi väitetyn tuotteen mainontaan. Ternimaitokapseleiden kaltaisia pahimpia humpuukituotteita on asetettu markkinointikieltoon. Kyseessä on kuitenkin vain jäävuoren huippu.
    ”Luontaistuotekaupoissa on paljon ongelmia, mutta resurssimme riittävät vain räikeimpien tapausten valvontaan”, Elintarvikeviraston ylitarkastaja Sirpa Sarlio- Lähteenkorva kertoo.
    ”Jos tuotteen luvataan parantavan, hoitavan tai ehkäisevän sairauksia, puutumme mainontaan.”

Suomalaiset tuntuvat uskovan, että myynnissä olevien ihmetuotteiden terveysvaikutusväitteillä olisi valtion siunaus. Elintarvikevirastoa sokea luottamus huolestuttaa. Nyt EU yrittää saada nopeaa painonlähtöä, hiustenkasvua, nuoruutta ja elinvoimaa lupaavat ihmetuotteet kuriin uudella markkinointiasetuksella.
    Asetus vapauttaisi viranomaiset velvollisuudesta kinastella mainonnasta erikseen jokaisen humpuukituotteen valmistajan kanssa. Sen sijaan valmistajille annettaisiin luettelo hyväksytyistä terveys- ja ravitsemusväittämistä, ja listan ulkopuolisten väitteiden hyväksyttäminen vaatisi aktiivista todistelua valmistajalta.
    ”Kalsium vahvistaa luustoa” menisi yhä läpi. ”Paino alas kahdessa viikossa” vaatisi jo sellaista tieteellistä todistusaineistoa, jota valmistajat tuskin voisivat esittää.

EU:n asetusehdotus on kiivastuttanut niitä kauppiaita, joiden liiketoiminta perustuu terveyslupausten esittämiselle. Suuri osa nykyisistä luontaistuotteista jäänee EU:n sallimien terveysväitteiden listan ulkopuolelle. Asetus merkitsisi kaikkien näiden tuotteiden markkinoinnin lopettamista tai pitkiä hyväksyttämisprosesseja.
    Euroopan luonnonlääkintäliitto ANME on noussut sotajalalle asetusta vastaan. Järjestön mukaan asetus voisi lopettaa luontaistuotekaupan kokonaan.
    ”Yksilökeskeistä luonnonlääkintää ei voi arvioida tieteellisen tutkimuksen keinoin”, ANME vetosi viime vuonna EU:n terveyskomissaariin David Byrneen.
    Luontaistuotekauppiaat eivät ole taloudellisesti EU:n painostusryhmistä merkittävin, mutta yksittäisten valmistajien käynnistämät oikeusprosessit voivat hidastaa valvontaa merkittävästi. Suomessa räikeänkin tapauksen markkinointikielto voi päätyä jäihin vuosiksi, kun tapausta setvitään eri oikeusasteissa.

Kaikki kauppiaat eivät ole huolissaan asetuksesta.
    ”Suomessa pahimmat huijaukset leviävät verkostomarkkinoinnin kautta”, sanoo käpyläläisen Luontaistuotekeskuksen omistaja Seija Vesanto.
    Diplomaattinen Vesanto edustaa luontaistuotekauppiaiden salonkikelpoisempaa luokkaa. Kaupan tuotteet tulevat suurilta maahantuojilta eivätkä EU:n uudet säännöt juuri huoleta kauppiasta, jonka mielestä vastuullisilla yrityksillä on jo pakkausmerkinnät kunnossa.
    Ternimaitokapseleita löytyy tiskin takaa. Etiketti varoo tarkkaan lupaamasta ostajalle terveyttä.
    ”Britanniassahan asiasta on syttynyt melkoinen sota, mutta siellä asiaan tarttuivat homeopaatit.”
    Tähän joukkoon Vesanto ei halua itseään luettavan.
    ”Tietenkin direktiiveistä tulee ongelma näiden lääkkeiden kohdalla, joissa vaikuttavaa ainetta on nolla prosenttia.”

Hanna Nikkanen