24. maaliskuuta 2005
Teksti:

Pääkaupunkiseudulla käynnistyi helmi-maaliskuussa 24 ala-asteiden matematiikkakerhoa. Kerhot järjestää Helsingin yliopiston LUMA-keskus sekä matematiikan ja tilastotieteen laitos yhdessä koulujen kanssa.
    ”Täällä ehditään leikkiä ja tehdä laskuleikkejä”, kuvaa Suutarilan ala-asteen 1-2-luokkalaisten matematiikkakerhossa käyvä Saara Kunelius kerhon eroa koulumatematiikkaan.
    ”Matska on parasta”, hihkuu kerhotoveri Roope Ranta vieressä.
    Matematiikan opiskelijoiden vetämien kerhojen tavoitteena on lisätä kiinnostusta matematiikkaan ja luonnontieteisiin. Kokoontumisia on kerran viikossa puolentoista kuukauden ajan.
    Seitsemästätoista osallistujasta kaksi kolmasosaa on tyttöjä. Kerholaiset pohtivat ryhmissä, kuinka monta sukkaa nallen täytyy nostaa, jotta se saa varmasti samanväriset sukat jalkoihinsa – ja tutustuvat näin todennäköisyyslaskentaan. Kaikille ei ole ihan selvää, mitä hyötyä harjoituksesta on.
    ”Kun tutkitte yksinkertaisia tapauksia, löydätte säännön. Sitten voitte helposti ratkaista, kuinka monta nostoa tarvitaan, jos teillä on tuhatjalkainen otus”, selittää ohjaaja, matematiikan opettajaksi opiskeleva Titta Kutvonen.
    Kerho on ollut myös ohjaajille antoisaa vaihtelua kaavantäyteisiin opintoihin.
    ”Minusta tulee opettaja, ja on kiva saada harjoitusta tähän opetuspuoleen, ei vain matematiikkaan”, sanoo kerhon ohjaaja Anne Salo.

Juho Kässi