28. tammikuuta 2005
Teksti:

Psykologian opiskelijat valittavat aika ajoin käytännön psykologin työhön liittyvän opetuksen vähäisyydestä. Kilpailu resursseista muiden opetussektorien kanssa asettaa kuitenkin rajoja käytännön työn opetukselle, ja osittain siksi esimerkiksi hypnoosi on puuttunut laitoksen virallisesta opetuksesta.
    Helsingin yliopiston psykologian opiskelijoiden järjestö Kompleksi päätti korjata tilannetta ja järjesti oman opintoillan hypnoosista maanantaina 17.1. Luentovieraana oli American Society of Clinical Hypnosis -yhdistyksen puheenjohtaja, tohtori Julie Linden.

Siltavuorenpenkereellä järjestetty luento houkutteli paikalle noin sata henkeä. Neljän tunnin aikana Linden muun muassa määritteli hypnoosin
    ”yksilön sisäiseksi syventymisen, keskittymisen tai kohdennetun huomion tilaksi, joka auttaa muuttamaan ajattelun, tuntemisen, käyttäytymisen tai havaitsemisen piirteitä.”
    Linden on itse kouluttanut hypnoterapeutteja työskentelemään Bosnian ja Kroatian sekä Etelä-Afrikan apartheidin vainoissa traumatisoituneiden uhrien kanssa. Hänen mukaansa Yhdysvalloissa hypnoosi on jo ohittanut lääkkeet tärkeimpänä kivunhallintakeinona.
    Yleisimmin hypnoosia käytetään kuitenkin rentoutumiseen, ja Linden antoikin muutaman käytännön esimerkin luennon aikana. Kun hän puhui matalalla äänellä, täysi sali oli hiljaa ja silmät ummessa: ”Olette rentoja kuin keitetty spagetti tai Dalin maalauksen henkilö, joka sulaa ympäristöön.”
    Opiskelijat seurasivat luentoa keskittyneesti, mutta osa sen väitteistä myös kyseenalaistettiin. Linden esimerkiksi väitti, että hypnoosilla voisi aiheuttaa fyysisiä muutoksia.
    ”On vaikeaa uskoa, että hypnoosilla voitaisiin aiheuttaa esimerkiksi syyliä,” luentoa seurannut kolmannen vuoden opiskelija Tapani Riekki epäili.
    Laitoksen esimiehen professori Kimmo Alhon mukaan opintoilta täydensi laitoksen opetusta. ”Se, että opiskelijat ovat aktiivisina itse löytämässä yhden osa-alueen, jossa laitoksella ei ole opetusasiantuntemusta, on erittäin hyvä asia.”

Erkki Heinonen