12. marraskuuta 2004
Teksti:

Introsta ei voi erehtyä. Kurt Cobainin sähkökitara takoo Smells Like Teen Spiritin käyntiin voimalla, joka innostaa satojen kuuntelukertojenkin jälkeen.
    Laulu alkaa, mutta mitä helvettiä? Siinä ei kuulu 90-luvun alun rujo grungeangsti. Korviin aaltoilee Destiny’s Childin hento harmonia, joka huokailee yhtyeen parin vuoden takaista Bootylicious-hittiä.
    Kurt Cobain kuoli kymmenen vuotta sitten. Tuleva popdiiva Beyoncé Knowles oli silloin 13-vuotias. Miten tämä on mahdollista? Kyseessä on belgialaisen Soulwax-yhtyeen tekemä Smells Like Booty -miksaus, joka yhdistää kaksikon kappaleet häpeilemättä ja omilla ehdoillaan.

Mash up -miksauksia on kutsuttu populaarimusiikin äpärälapsiksi. Ne ovat usein nimettömien miksereiden kahta tai useampaa kappaletta yhdistämällä tekemiä uusia kappaleita. Miksaus on yleistynyt samalla, kun äänenkäsittelyohjelmat ovat kehittyneet. Kotikoneilla voi tehdä samaa mihin vuosikymmen sitten tarvittiin vielä studio.
    Tunnetuin mash up on vuodelta 2002 peräisin oleva Stroke of Genius, joka naittaa Christina Aguileran Genie in The Bottlen laulun The Strokesin Hard To Explainin taustoihin. Kappaleet sopivat yhteen kuin ruuvi ja mutteri. Strokesin soitto pesee Aguileran originaalin hengettömän popin 6-0, ja Genien pop tarjoaa soppaan paremmat kertosäkeen ja vokaalin kuin yksikään Strokesin kappale.
    Ei olekaan yllättävää, että mash upin tehnyt tiskijukka Freelance Hellraiser on sittemmin ollut huudossa ja soittanut suurilla klubeilla.

Mash uppien perusidea on nerokas. Kun lähes kaikki pop-kappaleet muistuttavat pohjimmiltaan toisiaan, voi niitä yhdistellä lähes rajattomasti.
    Miltä esimerkiksi kuulostaisi Beach Boysien Good Vibrations, jos kertosäkeessä räppäisi Missy Elliot? Tai takavuosien laiska raphitti I Wish nopeutettuna ja sovitettuna Eye Of The Tigerin päälle? Mash upeista se selviää.
    Miksauksia ei kuitenkaan löydä kaupasta. Miksaajat harvoin kysyvät tai saavat lupia kappaleiden tekijöiltä tai esittäjiltä. Tunnetuimpiin mash-uppaajiin kuuluva Soulwax-kaksikko on harvinainen poikkeus, eivätkä hekään saa julkaista kappaleitaan kotimaansa ulkopuolella.

Lisäksi mikseillä on toinenkin ongelma. Lordi ärjymässä Ultra Bran kertosäkeissä voisi naurattaa kerran tai kaksi, mutta vitsit kuihtuvat nopeasti. Uutena kappaleena aidosti toimiva Stroke of Genius kuuluu harvinaiseen vähemmistöön.
    Taidemuoto saattaa kuitenkin olla aikuistumassa. Nokkelasta liikemiehen vaistostaan tunnettu David Bowie on suorastaan kehottanut fanejaan tekemään mash uppeja hänen kappaleistaan. Ainoana ehtona on, että miksin molemmat kappaleet ovat Bowien omasta sävelkynästä. Näin tekijänoikeudet pysyvät tukevasti artistin itsensä käsissä.
    Myös Paul McCartneyn huhutaan pitäneen Radioheadin Paranoid Androidin ja The Beatlesin A Day In A Lifen yhdistelmästä niin paljon, että haluaisi antaa oman tuotantonsa vapaasti mashattavaksi.
    Kukapa ei haluasi kuulla ”Beatleheadin” mash up -kokoelmaa?

Juha Merimaa