26. marraskuuta 2004
Teksti:

Nyyti täyttää 20 vuotta

Tukikeskus Nyyti on auttanut opiskelijoita elämän kriisitilanteissa jo 20 vuoden ajan.
    ”Yhteydenottojen määrä on jatkuvasti kasvanut. Viime keväänä kasvua edelliseen vuoden kevääseen oli peräti 30 prosenttia”, sanoo Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Helena Partinen.
    Partisen mukaan opiskelijat kaipaavat tukea ennen muuta stressiin ja masennukseen sekä seurusteluun liittyvissä ongelmissa. Vuonna 2003 Nyytin www-sivuilla vierailtiin yli 50 000 kertaa.
    Nyyti tarjoaa tiede- ja taidekorkeakoulujen opiskelijoille henkilökohtaista neuvontaa sekä kasvotusten, puhelimitse että verkossa. Tuki on tällä hetkellä noin 96 000 opiskelijan saatavilla. Vuoden 2005 alusta Nyyti laajenee kaikkien Suomen korkeakouluopiskelijoiden ulottuville.

Opintojen eteneminen tarkkailuun

Helsingin yliopisto ottaa ensi lukuvuoden alusta käyttöön ETAPPI-järjestelmän, jolla pyritään vauhdittamaan tutkintojen valmistumista. Asiasta päätti yliopiston korkein päätöksentekoelin konsistori.
    Uudistuksen myötä opintojen etenemistä tarkkaillaan entistä tiiviimmin. Kolmivuotisen kandidaatin tutkinnon kohdalla ensimmäinen tarkistuspiste on ensimmäisenä vuonna ja seuraavat kolmen ja neljän vuoden kuluttua opintojen aloittamisesta. Maisterintutkinnon eteneminen tarkistetaan kahden ja kolmen vuoden kuluttua opintojen aloittamisesta.

Ramppikuume yleistä opiskelijoiden keskuudessa

Suomalaisista yliopisto-opiskelijoista viidennes kärsii esiintymisjännityksestä. Jopa kaksi kolmasosaa pitää seminaariesitelmien tekemistä hyvin stressaavana. Esiintymisjännityksestä kärsivän ei kuitenkaan kannata kärvistellä yksin. Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön tuoreen selvityksen mukaan esiintymisjännitystä voidaan hoitaa hyvin. Helsingissä hoitoa tarjoavat Nyyti ry. ja humanistinen tiedekunta, jonka suullisen ilmaisun kurssi esiintymisjännityksestä kärsiville järjestetään taas ensi syksynä.

Aineettomia joululahjoja?


Kansainvälistä
Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 26. marraskuuta. Päivän tarkoituksena on olla vuorokausi hankkimatta tavaraa ja käyttämättä rahaa. Päivän mittaisella kulutuslakolla kehotetaan ihmisiä miettimään kulutustottumustensa syitä ja seurauksia kriittisesti.
    Kampanjan iskulauseena on tänä vuonna ”älä mene halpaan”. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota kulutushyödykkeiden alkuperään ja muistuttaa, että huokealta näyttävä tuote voi osoittautua lopulta huonolaatuiseksi ja kalliiksi vaihtoehdoksi, niin eettisesti kuin rahallisestikin.