01. lokakuuta 2004
Teksti:

Helsingin yliopiston sisäisen verkon Alman alku 10. syyskuuta ei olisi voinut olla paljon huonompi. Avaamiseen oli vain muutama tunti, kun ohjelmointivirhe kaatoi yhden tietokantapalvelimen. Seurasi ketjureaktio, joka kaatoi muutkin palvelimet.
    Lopulta koko järjestelmä oli toimintakyvytön. Tuhansille käyttäjille uusi verkko näyttäytyi palveluna, joka ei toiminut.
    ”Tämä on tietysti hyvin valitettavaa”, toteaa yliopiston verkkoviestintäpäällikkö Mikael Alatalo.
    Yliopiston sisäinen verkko avattiin kankeasti ja moitteiden saattelemana.
    ”Tietty määrä alkuhankaluuksia oli tietysti odotettavissa, mutta ei tässä mittakaavassa.”
    Alatalon mukaan tilanne on saatu lähes hallintaan. Hän uskoo tämän kertovan järjestelmän pohjimmaisesta toimivuudesta. Verkkoviestintäpäällikkö myöntää samalla, että lastentauteja on vielä jäljellä.

Alkukankeudet olivat kuitenkin vain pisara siitä, mistä kaikesta Almaa on jo ehditty moittia. Yliopiston tietoteknisiä ratkaisuja kommentoivassa uutisryhmässä koko uuden intranetin mielekkyys on kyseenalaistettu.
    Alatalo perustelee intranetin tarvetta sillä, että yliopiston verkkosivut on suunniteltu ulkoisille kohderyhmille, kuten opiskelemaan hakeville tai tutkimuksesta kiinnostuneille ihmisille.
    ”Koska opiskelijoiden ja henkilökunnan tarpeet ovat toiset, on luontevaa tarjota heille oma palvelu.”
    Almaa on moitittu myös siitä, että se on suojattu salasanalla: moni epäilee, että Alma sulkee aiemmin avoimen tiedon vain yliopistolaisten käyttöön.
    Alatalo korostaa, ettei vanhoilta sivuilta poistettu Alman avaamisen yhteydessä kuin kaksi linkkisivua.
    ”Kaikki sisällöt, kuten tiedekuntien opintooppaat, pysyvät myös yleisillä sivuilla.”
    Miksi linkkisivut sitten täytyi poistaa?
    ”Ihmisillä on paha tapa juuttua vanhoihin tapoihinsa, vaikka parempiakin olisi tarjolla. Käyttäjät täytyy aktiivisesti ohjata uuteen palveluun.”
    Alatalo perustelee salasanan pyytämistä sillä, että sen ansiosta Almaan kirjautunut käyttäjä voi käyttää muita palveluita Weboodista verkkoympäristöihin ilman uusia kirjautumisia.
    ”Tämä myös mahdollistaa useampaa palvelua kerralla hyödyntävät sovellukset.”
    Lisäksi salasanan kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että jokainen käyttäjä voidaan tunnistaa. Näin Almaan voidaan laittaa suoraan saataville myös lisenssien varaisia palveluita, jotka yliopisto tarjoaa henkilöstölleen ja opiskelijoille.

Juha Merimaa