31. tammikuuta 2003
Teksti:

Toimitusta lähestyi nuori mies. Hän halusi kohteliaassa sähköpostiviestissään kiinnittää huomiomme erääseen yhteiskunnalliseen epäkohtaan.
    ”Olen opiskelija Helsingin yliopistossa sekä hip-hop-muusikko. Kaltaisiani tapauksia löytyy tietääkseni yliopistostamme vain muutama, mikä johtunee hip-hop-kulttuurin vahvasta (ja osin perusteettomasta) `duunarileimasta´. Monilta suunnilta tulleesta väheksynnästä huolimatta olen julkaissut jo neljä pitkää omakustannelevyä.”
    Allekirjoittaja oli 23-vuotias Lauri Kinanen alias Wäinö. Kinanen on kirjoilla Helsingin yliopiston historian laitoksen ruotsinkielisellä puolella.
    Ihan todellako muut opiskelijat katsovat kieroon akateemista hopparia?
    ”Akateemiset ihmisethän ovat niin sivistyneitä, etteivät sano mitään suoraan, mutta pientä ylenkatsetta ja mikä tuokin luulee olevansa -tuhahduksia olen kyllä huomannut”, Kinanen vakuuttaa.
    Wäinöä ei kuitenkaan niin vain vaienneta. Hän on vastannut kritiikkiin pukeutumalla Unicafeeseen mennessään vielä överimpiin hopparikuteisiin, ihan vain provokaation vuoksi.
    Kaupallisen menestyksen kannalta strategia on tosin saattanut olla huono: kutsuja esiintymään esimerkiksi opiskelijabileisiin ei ole sadellut.
    ”Opiskelijabileissähän kuunnellaan pääsääntöisesti sellaista saksalaista kirkonpolttomusiikkia. En tiedä, miksi yliopisto-opiskelijat luottavat niin vakaasti bassoon ja särökitaroihin. Minua ei heavy kiinnosta lainkaan.”

Helppoa ei ole aidan toisellakaan puolella. Hopparipiireissä Wäinö on ollut visusti hiljaa salaisesta paheestaan, opiskelusta, ja nyt edessä ovatkin tiukat ajat.
    ”Tämän jutun teko on melkein yhtä rohkea veto kuin Elton Johnin tulo ulos kaapista”, Kinanen arvioi.
    Duunari- ja gangsterileima kuuluu hip hoppiin, mutta Kinasen mielestä Suomi voisi kehittää omia perinteitään. Eihän täällä ole oikeita gangstereitakaan.
    Hyvällä mallilla toki ollaan jo. Tampereen yliopistossa liikuskelee useampiakin hoppareita, esimerkiksi Seremoniamestari ja Paleface. Seremoniamestari, Matti Huhta, on Tampereen ylioppilaskunnan Tamyn kulttuurisihteeri.
    ”Mutta Tampereen yliopisto onkin aina ollut duunarihenkisempi. Se on se genius loci, paikan henki, joka laittaa ihmiset tiettyyn muottiin. Helsingin yliopistossa jengi käyttää kravattia luennollakin.”
    Akateemisuudestaan huolimatta Wäinö hallitsee hip hop -elkeet mennen tullen. Omakustanteella seikkaillaan Kontulassa, otetaan kantaa lähiöi-den kovaan kohteluun ja lähetetään kiitoksia – hip hop -kielellä tietysti propseja – old school -äijille ja kaupunginosaporukoille: Kontulan ko-tipojille, Karhupuiston kermalle, Ruohis-posselle ja tietysti erityispropsit munkkalaisille.
    Kliseiden määrä voisi harhauttaa ulkopuolisen epäilemään projektin vakavuusastetta. Ali G tulee mieleen jo silloin, kun Wäinö marssii tapaamiseen pääsiäistipun keltaisessa valtavassa hopparitakissa ja alkaa kaivaa kuvaa varten esiin ylioppilaslakkia.
Onko kyse sittenkin yläluokkaisesta vitsailusta duunarien kulttuurin kustannuksella?
    ”Ali G on ihan mahtava. Hip hop -kulttuurissa on niin vähän itseironiaa, että on hienoa, että hopparit pystyy nauramaan sen kautta myös itselleen”, Kinanen innostuu.
    Hän ei kuitenkaan myönnä koko juttua vitsiksi. Hip hophan on elämäntapa, kuten hänen levynsä kansitekstissäkin muistutetaan.

Anu Partanen

Levyä Kalevalasta Kontulaan myy
muun muassa Funkiest Records.
Lapinlahdenkatu 8


Ylioppilaslehden pyynnöstä freestylena:
Wäinö: Akateeminen rap
Sanat: Wäinö

Vaikka kritiikistä muuten viis veisais
niin ihmettelen silti miksi siis ei sais
olla akateeminen mutta samalla hoppari
vaik onhan niin tottaki
että yleisö mieluummin vastaanottasi
MC:n joka on kunnon duunari
Siis maalari tai muurari
Mut tää on mun puuhani
Soitan vain suutani
Ja etenen niin kuin tyvenellä kuunari
Sillä mähän oon tekemässä levyä jo viidettä
Niin että, pitänyt on kiirettä
liikettä aina eteenpäin riittää
mut vaikkei yleisöä aina muistais kiittää
yritän silti pitää yllä akateemista auraa
vaikka sille jotkut salettiin nauraa