01. marraskuuta 2002
Teksti:

Domus Academican D-talon opiskelija-asuntojen asukkaiden mukaan kesäkuukausina talossa toimiva hostelli palauttaa asunnot syksyllä niiden vakituisille asukkaille törkeässä kunnossa. Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan HYY Yhtymä omistaa talon ja hostellin.
    Domus Academican asukastoimikunta keräsi tänä syksynä kyselylomakkeella D-talon asukkailta kokemuksia siitä, missä kunnossa asunto oli kesän hostellikäytön jälkeen. Kyselyyn vastasi 53 noin sadasta asukkaasta; tosin kyselyyn toivottiin vastauksia lähinnä niiltä, joilla oli jotain purnattavaa.

Vastauksista selvisi, että tänä syksynä lähes poikkeuksetta D-talon asuntoihinsa palaavat opiskelijat joutuivat tekemään hostellivieraiden jäljiltä perinpohjaisen siivouksen. Varsinkin jääkaappien kunto harmitti vuokralaisia: monen jääkaappi oli veden vallassa ja erään asunnon jääkaapin sulamisvedet olivat menneet lattiasta läpi seuraavaan kerrokseen.
    ”Huoneita on kyllä yritetty siivota, mutta jälki on puutteellista. Joissain jääkaapeissa on ollut jopa hometta. Pakollinen suursiivous hidastaa opiskelijoiden muuttoa ja aiheuttaa ylimääräistä työtä sekä kuluja erityisesti kaukaa muuttaville opiskelijoille”, asukastoimikunnan jäsen Kari Juutilainen kertoo.

Asukastoimikunnan valituksessa
listataan, että monen asunnon ovenkahvat roikkuivat, ikkunoiden käsikahvat olivat rikki, seinät likaiset, palohälytin tukittu, sälekaihtimet rikki ja likaiset, valokatkaisin rikki. Valaisimista puuttui lamppuja.

HYY:n omistamassa D-talossa toimii kesä-elokuun ajan kesähotelli Hostel Academica, ja asukkaat tietävät joutuvansa muuttamaan kesäksi pois asunnoistaan. Hostel Academica ja talon vuokraamisesta opiskelija-asunnoiksi huolehtiva Hoas velvoittavat D-talon asukkaat vakuusmaksun menettämisen uhalla siivoamaan asuntonsa perinpohjin keväällä ennen evakkoon lähtöä. Sopimukseen kuuluu myös se, että asunnot pitäisi saada säällisessä kunnossa takaisin.

Tänä syksynä Domus Academican asukastoimikunta sai kuulla poikkeuksellisen paljon purnausta asuntojen siivottomuudesta hostellin jäljiltä ja päätti puuttua tilanteeseen. Asukastoimikunta valitti epäsiisteydestä HYY:n kiinteistöjohtokuntaan, HYY Yhtymään, Hoasille ja Hostel Academicalle ja vaati hostellia varaamaan asuntojen siivoamiseen enem-män aikaa ja voimavaroja, jotta ne olisivat kelvollisessa luovutuskunnossa, kun opiskelijat palaavat asuntoihinsa.
    HYY Kiinteistöjen johtaja Yrjö Herva myöntää, että valituksen perusteella asuntojen loppusiivoukseen on jatkossa syytä panostaa lisää.

”Totta hemmetissä tämä aiheuttaa toimenpiteitä, vaikka tilanne on suurinpiirtein ollut tiedossa ja vaikka kyselyyn vastasi vain puolet D-talon asukkaista. Eihän tässä zombeja olla. Ehkä osin on oltu liian kustannustehokkaita.”
    ”Kuulostaa siltä, että inhimillisellä tasolla lienee käynyt niin, että ylläpitohenkilökunta oli tosi kiireisen kesän jälkeen väsynyttä. Sitten vaan repsahti”, Yrjö Herva arvioi.
    Hervan mukaan siivoukseen kiinnitetään erityistä huomiota sekä ensi keväänä, kun tilat luovutetaan hostellille, että syksyllä, kun asunnot luovutetaan asukkaille. Myös opiskelijoiden jäljiltä tehdään siis siisteystarkastus.
    Erityisen epämiellyttäväksi asukkaat kokivat asuntoihin jääneet epämääräiset esineet kuten vaatteet, likaiset rätit, ruuantähteet ja karvat. Asukkaita on myös harmittanut se, ettei Hoasin henkilökunta ole ottanut valituksia vakavasti.
    Hostel Academican johtajan Marjo Berglundin mielestä kaikki valitukset pitäisi tutkia tapauskohtaisesti.

”Siivousfirma on ihan ok. Kukaan ei myöskään kysynyt hostellilta, missä kunnossa opiskelijat luovuttivat asuntonsa keväällä. Ehkä meidän kaikkien yhteinen ongelma on, että D-talo on vanha talo. Tarkoitus ei kuitenkaan ole olla kiusaksi kenellekään”, Berglund sanoo.
    Hostellin jäljiltä joidenkin asuntojen lukkoja on sarjoitettu uudelleen sillä seurauksella, että Hoasilta saadut avaimet eivät enää sopineet lukkoihin. Ilmeisesti hostelli ei tiedottanut sarjoituksista edes Hoasille, asukastoimikunnan valituksessa todetaan.
    ”Esimerkiksi eräs vaihto-opiskelija sai oikean avaimen vasta kolmannella yrittämällä, vaikka oli sopinut noudosta jo viikkoa etukäteen sähköpostilla. Vuokranantajalla on kuitenkin lainmukainen velvollisuus luovuttaa asunto vuokralaisen käyttöön muuttopäivänä”, valituskirjeessä sanotaan.
    Kuusi asukasta sai syksyllä Hoasilta väärän avaimen asuntoonsa.

”Toisaalta avaimia liikkuu missä sattuu, yhdessä valituksessa kerrottiin jonkun ulkopuolisen tulleen omalla avaimella sisään asuntoon”, asukastoimikunnan valituksessa kerrotaan.
    Yrjö Hervankin mielestä avainsotkut ovat huolestuttavia, vaikka lukkojen vaihto on välttämätöntä, jos hostellivieras kadottaa avaimen.
    ”Keväisin ja syksyisin Hoasin avainpalvelussa avaintenvaihtorumba on työläs, mutta aiomme katsoa sen räätälöidysti erikseen Hoasin kanssa ja tarvittaessa vaikka kustantaa jonkun päivystämään hostelmuuttopäivänä paikan päälle”, Herva sanoo.

Anna-Liina Kauhanen