14. joulukuuta 2001
Teksti:

Urheiluseurat etsivät yhteistyökumppaneita kipeästi, eikä panimoilla tunnu olevan mitään sitä vastaan. Panimojen mielestä urheilulla ja oluella on paljon yhteistä.
    ”Jääkiekko on miehiä kiinnostava laji. Jääkiekolla ja Karjalalla on siis tiettyjä kohderyhmäyhtäläisyyksiä”, Karjala-oluen tuotepäällikkö Harri Rajakaltio Hartwallilta muotoilee.
    ”IFK jos jokin edustaa helsinkiläisyyttä ja tietynlaista asennetta tehdä asioita. Se on profiloitunut joukkueena, joka ei kuulu hiljaiseen massaan, vaan on esillä sekä hyvässä että pahassa. Koffissa ja IFK:ssa on hyvin paljon samaa”, Koffin markkinointijohtaja Panu Vuorimaa sanoo.
    Sponsorointisummat ja parhaimmat korvaukset saava joukkue ovat liikesalaisuus. Sitäkään ei paljasteta, onko sponsorointi merkittävä osa markkinointia.
    ”Sponsorointi on osa Karjalan markkinointistrategiaa”, Rajakaltio sanoo kuin suoraan Hartwallin vuosikertomuksesta. Hartwallin yhteistyöjoukkueiden lista on kuitenkin pitkä, eikä kovin merkityksetön liene Hartwall Areenankaan markkinointiarvo.
    Suurista panimoista Hartwall näkyy jääkiekkoilijoiden pelipaidoissa ja laitamainoksissa eniten. Kolmestatoista miesten sm-liigajoukkueesta yhdeksän mainostaa Hartwallin Karjalaa, Pepsiä tai Jaffaa, kun vain neljän paidoissa tai kotikenttien laidoissa mainitaan Koff tai jokin muu Sinebrychoffin tuotemerkki.
    Pienempi Olvi luottaa paikallisuuteen. Se tukee Kuopion palloseuraa ja iisalmelaista jääkiekkojoukkuetta ipk:ta, eikä pidä urheilusponsorointia muutenkaan markkinointinsa ykköskohteena.
    Panimojen edustajat myöntävät, että urheilu ja olut sopivat sinänsä huonosti yhteen. Markkinoinnin vaatimukset muuttavat kuitenkin tilanteen.
    ”En näe ristiriitaa siinä, että urheilujoukkueen rinnassa näkyy olutmerkki. Tämä on kautta aikojen toiminut näin. Nykyinen keskustelu aiheesta on syyllistävää”, Vuorimaa sanoo.
    Vuorimaan mukaan alaikäisten paidoissa ei Koffin logo komeile. Jos seitsemäntoistavuotias pelaa miesten sarjassa, tämän paidassa ei mainosta ole kuten muulla joukkueella.
    ”Jos urheiluseurojen sponsoroinnin lopettaminen ratkaisisi alkoholiongelmat, voisimme lopettaakin sen”, Vuorimaa kuittaa.

Terhi Upola