19. lokakuuta 2001
Teksti:

Heidi Liehun kirja Perhosten valtakunta sisältää 949 numeroitua katkelmaa. Yliopistonkadun Kirjapörssissä tämä kolme vuotta vanha 1139-sivuinen teos maksaa 39 markkaa. Yhden fragmentin hinnaksi tulee neljä penniä.
    Miten se on mahdollista?
    Tai se, että Asematunnelin Kirjatorilta voi ostaa kymmenellä markalla kaikkea Salla Tuomivaaran ja Joni Purmosen Ulos häkeistä -kirjasta Finlandia-ehdokkaaksi nimettyyn Pirkko Lindbergin Candidaan. Samaan aikaan läheisestä Carrolsista saa tuplajuustohampurilaisen 11,90 markalla.
    Ennen kirjat myytiin Suomessa yleensä ohjevähittäishintaan. Kun kirja ei enää myynyt, ylimääräiset kappaleet jäivät usein pölyttymään kustantajan varastoon. Niitä yritettiin korkeintaan saada kaupaksi kerran vuodessa Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan alennusmyynneissä. Lopulta kirjat saatettiin makuloida eli hävittää.
    Nyt tilanne on toinen. Yhä useampi nimike päätyy Kirjatorille ja Kirjapörssiin, joissa kirjallisuuden ystävä maksaa usein parin vuoden ikäisistä kirjoista vain muutamia kymppejä. Muutamassa minuutissa paistuvan hampurilaisen hinnalla saa siis kirjan, joka kirjoittaminen on voinut kestää useita vuosia.
    ”Minusta kirjabisnes toimii ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa bisnes: valmistetaan tuotteita, niillä tehdään bisnestä ja siihen kuuluu alennusmyynti”, kiteyttää Kirjatorin toimitusjohtaja Tuula Salo.
    Hämmästyttävää kyllä, kirjailijat eivät juuri valita halpakauppojen polkuhinnoista. ”Meidän kirjailijat ovat nähneet positiivisena juttuna sen, että kirja pysyy hengissä”, sanoo Liken markkinointipäällikkö Jyrki Nieminen.
    Kirjatori ja Kirjapörssi ovat löytäneet otollisen markkinaraon. Liiketoiminnan luonne kustannusalalla on muuttunut, ja tuotteet kiertävät entistä nopeammin.
    ”Suomessa on aivan tolkuton uutuustuotanto. Pienten kirjakauppojen resurssit menevät uusiin kirjoihin. On hienoa, että on myyntipisteitä, joista saa laajaa, vanhempaa valikoimaa”, kehuu wsoy:n markkinointipäällikkö Roleff Kråkström halpakauppoja.
    Perinteiset kirjakaupat haluavat valikoimaansa uutuuskirjoja. Kun uutuuksien määrä vuosi vuodelta lisääntyy, kirjat poistuvat tilanpuutteen vuoksi valikoimasta yhä nuorempina. Kustantajat tarjoavat ylijääneitä kirjoja innokkaasti Kirjatorille ja Kirjapörssille, joiden myynti on kasvanut nopeasti.
    Kirjatorin viiden liikkeen yhteinen liikevaihto on jo 23 miljoonaa markkaa. Kirjapörssin omistaja Jouko Hyvärinen ei kerro liikevaihtoa, mutta arvioi viiden liikkeensä myyvän yhteensä puoli miljoonaa nidettä vuodessa.
    Halpakauppoja on ollut jo kauan ennen kuin Kirjatori ilmestyi Asematunneliin kymmenisen vuotta sitten. Kirjatorin juuret ovat Kreeta Salojärven 25 vuotta sitten perustamassa Kilokirjassa, joka myi kirjoja muun muassa kaikissa Citymarketeissa. 1990-luvun alussa Kreetan poika Eero osti Kirjatoriksi muutetun liikkeen. Salojärvet omistavat myös kustannusyhtiö Gummeruksen.
    Kirjapörssin perustaja Jouko Hyvärinen keksi liikeideansa toimiessaan kirjojen myyntiedustajana. Hän avasi Varkauteen 38 neliön suuruisen liikkeen kymmenen vuotta sitten.
    ”Ajatuksena oli myydä kirjoja tienvarsien kauppapaikoissa”, Hyvärinen sanoo.
    Ketjun ainoat ”city-liikkeet” ovat Helsingissä. Kysynnän kasvua kuvaa, että Varkauden liike on nyt 300 neliömetrin kokoinen.
    Hyvärinen myy kirjan kuin kirjan, jos hinta on sopiva. ”Otamme lähes kaiken, mitä meille tarjotaan. Kaikki menee. Kirja myydään lopulta 12 markalla, ja jos se ei sittenkään mene kaupaksi, Varkauden liikkeessämme on viimeisenä varana ilmaisten kirjojen kori.”
    Kirjatori ja Kirjapörssi eivät ole ainoita, jotka dumppaavat kirjojen hintaa. Liken Jyrki Niemisen mukaan kirjakauppojen valikoimien nopea kierto ja markkinoinnin trendit ovat aiheuttaneet sen, että kustantaja saa parhaan hinnan kirjasta vain ennakkomyynnissä, eli ennen kuin kirja julkaistaan. Sen jälkeen isotkin ketjut alentavat nopeasti uutuuksien hintoja.
    Kustantajat uskovat, että Kirjatorin ja Kirjapörssin tapaisille yrityksille on runsaasti kasvun mahdollisuuksia Suomessa. Kirjapörssin Jouko Hyvärinen huomauttaa, että pienet kirjakaupat ovat vähentyneet Suomessa viime vuosina, ja kustantajia huolestuttaa kirjojen jälleenmyyjien riittävyys.
    Liken Nieminen muistuttaa siitä, että yksin kirjojen halpa hinta ei takaa halpaketjujen kasvua. ”Niiden valikoiman tulisi olla lavea, mikä on tietysti meidän omassakin intressissämme.”
    Uutuudet pysyvät kuitenkin poissa ainakin Kirjapörssin hyllyiltä, Jouko Hyvärinen sanoo. Ne sekoittaisivat Hyvärisen mielestä kuluttajien Kirjapörssistä muodostaman ”hintamielikuvan”.
    Yhdysvalloissa vanhat ja isot kirjakaupat ovat jo alkaneet pitää divarityyppisiä osastoja, muistuttaa wsoy:n Kråkström. Entä jos joku perustaisi sellaisen Suomeenkin?
    Liikkeen kirkkaasti valaistussa yläkerrassa myytäisiin uutuuksia ja kellarin hämyssä kympin löytöjä pinkoissa. Kerrosten väliin voisi perustaa alennushampurilaisia myyvän pikaruokalan.

Kirjailija yllättyi

”Ai jaa! No hienoa.”
    Toimittaja ja tietokirjailija Pasi Kostiainen hymisee yllättyneenä, kun kuulee Kirjapörssin pystyttäneen metrin korkuisen keon hänen kirjastaan Suomalaiset nhl:ssä. Kirjapörssin toimitusjohtaja Jouko Hyvärinen uskoo, että joulu tasoittaa useamman sadan kirjan pinkan.
    Kostiaisen kirja ilmestyi viime vuoden keväällä yli kymmenentuhannen kappaleen painoksena. Kirjan alkuperäinen hinta oli noin 180 markkaa. Nyt se maksaa 29 markkaa.
    ”Vaikka viime talvena tuli käytyä kirjakaupassa ihmettelemässä, että oma kirja on siellä, enää en ole sitä harrastanut. En tiennyt tästä mitään”, Kostiainen sanoo.
    ”Olisihan se kiva, jos kirjaani myytäisiin normaalihintaan, mutta se ei ole realismia. On parempi, että sitä myydään muutamalla kympillä kuin että se makaisi pölyttymässä wsoy:n varastossa Porvoossa.”
    Kostiainen tietää, että kirjojen elinkaari on lyhentynyt. Yksi selitys hänestä on se, että kirjakaupoissa tuotteita pannaan esille varsin rajoitetusti. Remekset ja tervot näkyvät, mutta monia varsinkin hankalamman kokoisia kirjoja ei ole esillä, vaan niitä on etsittävä myyjän kanssa.
     ”Äänilevyille käy harvoin näin”, musiikkitoimittajana työskentelevä Kostiainen muistuttaa.
    Kostiaiselta ei ole tiedusteltu, haluaako hän kirjaansa halpamyymälöihin. Hän on ennen julkaisua sopinut vain saavansa tietyn prosentin jokaisesta myydystä kirjasta.
    Suuria tuloja Kostiainen ei osaa halpakaupoista odottaa. Hänen aikaisempi, Jokereista kertova kirjansa oli 30 markalla alennusmyynnissä. Alennusmyynneistä kirjailijalle kertyi vain muutamia kymppejä.

Sami Luoto ja Matias Möttölä
Kuva: Denis Heimonen