Palaneen käry

T:Teksti:

Nelonen lopetti palaneen käryä -ohjelman.
    Ohjelman sensuuriaiheisessa lähetyksessä Helsingin Sanomain toimittaja kertoi siitä, kuinka lehti poisti epäillyn nimen hänen seksuaalista ahdistelua käsittelevästä jutustaan. Kritiikin kohteeksi joutui paitsi Helsingin Sanomat myös päätoimittaja Janne Virkkunen.
    Syyksi ohjelman lopettamiseen Nelosen toimitusjohtaja Juha-Pekka Louhelainen kertoo, että kyseinen mediakriittinen jakso epäonnistui, eikä vastannut kanavan standardeja.
    Palaneen käry ehti pyöriä Nelosella eri muodoissa vuodesta 1998 lähtien. Ohjelmaa tuotti pieni riippumaton tuotantoyhtiö Tarinatalo. Ohjelma palkittiin viime vuonna tutkivan journalismin tunnustuspalkinnolla. Siksi tuntuu oudolta, että koko ohjelma lopetetaan yhden huonon jakson vuoksi.
    Toimitusjohtaja Louhelaisen mukaan päätös oli täysin Nelosen sisäinen, joskin keskustelua on käyty myös muiden kanssa.
    Toisen arvion mukaan paine ohjelman lopettamiseen tuli SanomaWSOY:n konsernijohdosta. Syynä lienee ollut se, että Helsingin Sanomien yhteydessä puhuttiin sensuurista, josta myös päätoimittaja Janne Virkkusta syytettiin.
    Sinänsä Nelonen olisi voinut myös poistaa ohjelman vähin äänin sopimuksen katketessa vielä yhden jakson jälkeen.
    Tapa, jolla lopettaminen tuotiin julki, voidaankin tulkita varoitukseksi: konsernin sisällä ei saa kritisoida.
    On hyvin mahdollista, että mitään konsernin sisäistä käskyä ei ole käynyt. Mutta vaikka minkäänlaista varoitusta ei olisi haluttu antaa, vastaisuudessa jokainen toimittaja miettii varmaan pitkään, ennen kuin uskaltaa vastaavaan mediakritiikkiin ison konsernin sisällä. Siksi Palaneen käryn kohtalo on huolestuttava.
    Mediakonsernit kasvavat koko ajan ja yhä useammalla sanoma- ja aikakauslehdellä on sama omistaja, SanomaWSOY tai Alma Media. Jos omistaja tai konsernijohto puuttuu omien kritisointiin, riippumaton journalismi on vaarassa. Vastakkaisen konsernin kritisointi voidaan taas aina kuitata mediayhtiöiden keskinäiseksi nokitteluksi.
    Toisaalta esimerkiksi televisiossa on valloillaan ulkoistamistrendi. Yhä enemmän myös journalistisia ohjelmia teetetään pienillä ulkopuolisilla ja riippumattomilla tuotantoyhtiöillä. Nyt näiden tuotantoyhtiöiden on oltava varovaisia, koska vääränlainen journalistinen sisältö vie leivän.

Heikki Valkama,
päätoimittaja