16. marraskuuta 2000
Teksti:

Opintotuki- ja asumislisähakemusten käsittely on viivästynyt Hoasin, Kelan ja opintotukitoimiston tiedonkulkuongelmien takia. Hoasin ilmoittamissa vuokratiedoissa on ollut tavallista enemmän puutteita, mikä on aiheuttanut ylimääräistä työtä hakemusten käsittelijöille. Opintotukitoimistossa on ruuhkaa muutenkin, koska asumistukijärjestelmän uudistus on tuonut toimistolle tänä syksynä paljon uusia asiakkaita.
    Helsingin opiskelija-asuntosäätiö Hoas lähettää Kelalle kuukausittain tiedot opiskelijoiden maksamista vuokrista. Jos Hoasin ilmoittama vuokra on eri kuin opiskelijan hakemukseen kirjoittama tai jos ilmoitus on puutteellinen, opintotukitoimiston väki selvittää, mistä ero tai tiedon puuttuminen johtuu.
    ”Hoasilta tulevissa tiedoissa on tavallisesti 50-80 virhettä kuukaudessa. Tänä syksynä virheitä on ollut kuukausittain 300-400”, opintotukipäällikkö Kati Kettunen kertoo. ”Se tietää paljon työtä, sillä joudumme tutkimaan jokaisen tapauksen yksitellen.”
    Hoasin mukaan kyse ei ole varsinaisesti virheestä. ”Tietokoneajot ovat syyskuusta saakka laahanneet kuukauden jäljessä”, tietojen lähettämisestä vastaava projektipäällikkö Outi Rättö kertoo. ”Elokuun puolivälissä tehtiin suuri määrä uusia vuokrasopimuksia, joten jouduimme tekemään elokuulta kaksi ajoa. Koska kuukaudessa voi tehdä vain yhden ajon, syyskuun ajo tehtiin taannehtivasti. Siksi tieto syyskuussa nousseista vuokrista meni Kelaan kuukauden myöhässä.”
    Tämä yksinään ei olisi ollut ongelma. ”Vaikeudet ovat ilmeisesti johtuneet siitä, että opiskelijat ovat menneet hakemaan uutta asumislisäpäätöstä vuokran noustua eivätkä meidän tietomme ole vielä siinä vaiheessa ehtineet Kelaan. Opiskelijat eivät kai ole tienneet, ettei asumislisään tarvitse hakea korotusta erikseen, vaan Kela tarkistaa tuen automaattisesti meiltä saatujen tietojen perusteella,” Rättö sanoo.
    Kelan näkemys tilanteesta on toinen. ”Tietokoneemme osaavat kyllä käsitellä taannehtivasti lähetettyjä tietoja. Ongelmia tulee nimenomaan silloin, kun Hoasilta saadut tiedot ovat puutteellisia tai vääriä”, suunnittelija Carita Forsberg sanoo. ”Mikäli vuokran muuttumisen tarkka ajankohta tai muu tarvittava tieto puuttuu, Kelan tietokoneohjelma välittää tiedon opintotukitoimistoon, jonka selvitettäväksi asia jää.”

Kipeimmin Kelan ja Hoasin yhteistyövaikeudet sattuvat opiskelijoihin: hakemusten käsittelyajat venyvät.
    ”Hoasilla on tiedonkulussa selviä epäkohtia. Erilaisia ongelmia on ilmennyt pitkin vuotta. Parannuksia on saatu aikaan, mutta välillä tuntuu, että yhteydenotot eivät johda mihinkään”, hyy:n sosiaalipoliittinen sihteeri Irina Apiola huokaa.
    Viime keväänä ylioppilaskunta oli Hoasin kanssa nokakkain, kun asuntosäätiö vaati todisteita asukkaiden asumisoikeudesta. Asiaa selvitettäessä muut ylioppilaskuntaan kantautuneet Hoasia koskevat valitukset ovat jääneet tutkimatta.

Sanna Sommers