Korkeakoulutettujen lapset ovat yliopistossa suhteellisesti yliedustettuja.
    Suomen yliopistoissa vuonna 1994 opiskelleista 38 prosentilla  oli vähintään toinen vanhemmista akateemisesti koulutettu,  kertoo toissa vuonna ilmestynyt tutkimus. Helsingin yliopistossa  akateemiset vanhemmat oli 44 prosentilla opiskelijoista.
    Kun korkeakoulututkintoja oli tuolloin vain 12 prosentilla  kaikista yli 15-vuotiaista, on helppo  vetää johtopäätös, että koulutettujen  lapset ovat yliedustettuja yliopistossa. Ja että yliopistoon eivät ehkä  pääsekään kaikkein välkyimmät  vaan hyväosaisimmat. Samansuuntaisia lukuja esittelee helmikuussa  ilmestynyt Tilastokeskuksen tutkimus Koulutus  Suomessa.
    Tutkimusten mukaan isän koulutus korreloi hyvin voimakkaasti  lapsen koulutustason kanssa. Kun ammatillisen koulun  suorittaneiden isien lapsista 11 prosenttia opiskeli yliopistossa, maisterin  tai vastaavan korkeakoulututkinnon suorittaneiden lapsista 52  prosenttia opiskeli yliopistossa.
    ”Kun tällaisia tutkimustuloksia ensimmäisen kerran  julkistettiin 80-luvulla, se herätti  melkoista keskustelua”, sanoo professori Osmo  Kivinen Turun yliopiston koulutussosiologian  laitokselta. ”Nyt tuntuu siltä, että  tilannetta pidetään hyvänä, ikään kuin  koulutuksen pitäisikin periytyä.”
    Kivinen itse valmistelee parhaillaan jatkoa tutkimukselleen  koulutuksen periytyvyydestä. Viimeksi  vastaavanlainen tutkimus ilmestyi häneltä  vuosikymmenen puolivälissä.
    ”Mitään dramaattista muutosta tällä vuosikymmenellä ei ole  tapahtumassa”, Kivinen arvioi. ”Mutta erot kyllä pikemmin  kasvavat kuin pienenevät.”  
Erottelu tapahtuu varhain
Näyttää siis siltä, että nykyinen  koulutusjärjestelmä takaa ihmisille  yhtäläiset mahdollisuudet päästä  yliopistoon opiskelemaan vain teoriassa.
    70-luvulla toteutetun peruskoulu-uudistuksen oli tarkoitus tehdä  koulutuksesta tasa-arvoisempaa ja laittaa kaikki samalle  lähtöviivalle. Mutta jos kaikki tosiaan olisivat  samalla lähtöviivalla, koulutus ei seuraisi vanhempien koulutusta  yhtä selvästi kuin tilastot osoittavat.
    Onko vikaa siis etsittävä jo peruskoulusta?
    Peruskoulun tasa-arvoisuutta rikkovat erikoiskoulujen  lisääntyminen ja oppilaiden valikoituminen  eritasoisiin kouluihin yhä nuorempina. Jo lukioon mennessä on moni  tippunut kyydistä – lopullisesti.
    Juuri nelivuotiskautensa opetusministerinä päättäneen  Olli-Pekka Heinosen mukaan peruskoulussa on lisätty ”maltillisesti”  mahdollisuuksia valinnaisuuteen. ”Kokemukset ovat osoittaneet, että  kaikille samaa samalla tavalla ei välttämättä ole tasa-arvoa tuova  ratkaisu, koska me ihmiset olemme erilaisia ja opimme asioita eri  tavalla”, Heinonen perustelee.
    Niin tai näin, yliopiston portit sulkeutuvat yhä varmemmin  sellaisilta, joiden vanhemmat eivät ole koulutettuja. Teoriassahan köyhän  pitkäaikaistyöttömän lapsi voisi  päästä aivan yhtä todennäköisesti  yliopistoon kuin akateemisesti koulutetun hyvätuloisen lapsi. Näin  ei asia kuitenkaan käytännössä ole.
    ”Isän koulutus ohjaa pitkälti  lapsen opintietä, tämä on  koulutussosiologeille tuttua asiaa”, sanoo  tutkimussäätiö Otuksen toiminnanjohtaja  Petri Lempinen.
    Laman vaikutus koulutuksen periytyvyyteen on myös  koulutussosiologi Osmo Kivisen mukaan selvästi nähtävissä.  ”Kulttuurinen pääoma eli vanhemmat  näyttää erottavan yhä selvemmin  laman aikana ne, jotka pärjäävät ja ne,  jotka eivät pärjää.”
    ”Kotona ennen koulunkäynti-ikää saadut valmiudet  vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten lapsi koulussa pärjää”, toteaa  Olli-Pekka Heinonen.  ”Korkeakoulutettujen vanhempien käyttämä  sanavarasto antaa lapselle paremmat edellytykset selviytyä koulun  ’kielipeleissä’, ja näin tapahtuu  koulumenestyksen periytyvyyttä.”  
Tulkinnanvaraiset tilastot
Ennen kuin alkaa nähdä punaista, kun kuulee jonkun sanovan  ”koulutus periytyy”, asiaa voi  miettiä toisenkin kerran.
    ”Riippuu hyvin paljon tutkijasta ja hänen asenteestaan, miten  hänen mielestään koulutus  periytyy”, sanoo Petri Lempinen. ”Nämä  asiasta saatavat tiedot ovat sen laatuisia, että niitä voi tulkita  käytännössä katsoen miten vain ja  saada sellainen lopputulos, mikä  itseään miellyttää.”
    ”On luonnollista, että Helsingin yliopistossa opiskelevien  vanhemmilla on korkea koulutustaso, onhan Uudellamaalla asuvilla  ihmisillä yleensäkin muuta maata korkeampi koulutustaso”, Lempinen  muistuttaa. Helsingin yliopiston opiskelijoista suurin osa tulee  pääkaupunkiseudulta tai sen läheltä.
    Ja vaikka koulutuksen voi katsoa toimivan ihmisten  eriarvoisuuden kärjistäjänä, nykyinenkin  järjestelmä toisaalta lisää tasa-arvoa.  Kansan keskimääräinen koulutustaso nousee joka tapauksessa.
    ”Tietysti näyttää siltä, että  opiskelijoiden vanhemmat ovat koko ajan koulutetumpia”, Lempinen  sanoo. Jokainen sukupolvi on edellistä koulutetumpi, ja niinpä  myös jokaisen sukupolven vanhemmat ovat edellistä koulutetumpia.  
”Kaikille ei voi opettaa kaikkea”
Älykkyyden periytymisen teoriallakin on omat kannattajansa.
    ”Kaikki ihmiset eivät pysty oppimaan kaikkea”, sanoo  professori Yrjö Ahmavaara, joka julkaisi  viime vuonna koulutuskriittisen teoksensa Hyvinvointivaltion  tabut. Ahmavaaran mielestä ihmiselle pitäisi opettaa asioita sen  mukaan, mitä hän voi oppia.
    Ahmavaara esitti viimevuotisessa kirjassaan opiskelijoiden  tietotason laskeneen romahdusmaisesti viime vuosikymmenien aikana.  Iso-Britanniassa tehdyt tutkimukset ovat nostattaneet sikäläisiin lehtiin  otsikoita koulutuksen kriisistä.
    ”Rousseaulaisen ajattelutavan mukaan ihminen syntyy tabula  rasana, tyhjänä tauluna, jolle voi opettaa mitä tahansa. Tämä on  kuitenkin mielikuvitusoppia”, Ahmavaara arvostelee.
    Hänen mukaansa opettajien pitäisi jo peruskoulun aikana  erotella oppilaita erilaisiin tasoryhmiin heidän kykyjensä mukaan.  ”Luulen, että opettajat voivat paremmin erottaa lapsen lahjakkuuden  kuin esimerkiksi älykkyyskokeet.”
    Osmo Kivinen kuitenkin tyrmää Ahmavaaran ajatukset.  ”Jotkut haluavat uskoa älykkyyden olevan ainutlaatuinen ominaisuus”,  Kivinen sanoo. ”Kukaan ihminen ei kuitenkaan elinaikanaan ehdi  käyttää aivokapasiteetistaan kuin  vain murto-osan, eikä kovin moni työ ole sellainen, etteikö siihen  periaatteessa voisi kouluttaa ketä tahansa.” Ihmisten väliset  suorituserot eivät ole synnynnäisiä,  vaan elämän kulussa hankittuja.
    Koko asian voi tuoda uuteen valoon ajattelemalla koulutuksen  tilannetta ja periytyvyyttä ulkomailla. ”Vähänkin kun katsoo  ympärilleen, niin asiat ovat hemmetin hyvin Suomessa”, Kivinen toteaa.
    Entinen opetusministeri Olli-Pekka Heinonen puolestaan  painottaa ennen koulunkäyntiä aloitettavan esiopetuksen  tärkeyttä näiden erojen  tasoittamisessa. ”Uuden hallituksen linjaus  esiopetuksen toteuttamisesta on koulutuksen tasa-arvon  toteutumisen kannalta aivan keskeistä.”                        
Lähteet:
 Veli-Matti Kärkkäinen: Suomalaiset korkeakouluopiskelijat ja nuoret tilastojen valossa
 Tilastokeskus: Koulutus Suomessa
 Osmo Kivinen, Risto Rinne: Koulutuksen periytyvyys. Nuorten koulutus ja tasa-arvo Suomessa
 Yrjö Ahmavaara: Hyvinvointivaltion tabut. Nykykulttuurimme kritiikki.
Sami Rainisto 
Piirros Anu Ignatius  
 
			