16. huhtikuuta 1999
Teksti:

”Save the Whales”, ”IRA yhdistyneen Irlannin puolesta”, ”Vapaus tai kuolema”, ”Tavoitteena vallankumous”, ”Emme tarvitse moottoriteitä vaan töitä”.
    Teatterin seiniin spreijatut iskulauseet ovat moneen kertaan käytettyjä ja kuluneita. Tuoreelta ja innostuneelta tuntuu sen sijaan Helsingin taide- ja viestintäoppilaitoksen teatterilinjalaisten Hyvä terroristi -näytelmä.
    Tuoreus ja ainutkertaisuus syntyy tekemisen meiningistä. Nuoret teatteriopiskelijat ovat lähteneet soitellen sotaan ja vallankumousta tekemään. Esitystä ei kuitenkaan leimaa yletön uho ja angsti, vaan vilpitön näyttelemisen riemu. Tilaa, valoja, ääniä ja muita efektejä käytetään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti.
    Yleisö istuu esityksessä keskellä salia tyhjien kaljakorien päällä. Näytelmä tapahtuu heidän edessään, takanaan ja välissään. Jo heti esityksen aluksi yleisöä pyydetään kääntelemään istuinkorejaan tarpeen vaatiessa. Yleisön viihtyvyyttä lisää kesken kaiken tarjoiltu kuuma vihanneskeitto, joka on oikeasti hyvää.
    Salin kulmiin on sijoitettu televisiot, joiden ruudut kertovat jatkuvasti omaa tarinaansa. Näytelmän uutiset lukee ruudussa ihka-oikea Eva Polttila. Hän on huolestunut ja otsa rypyllään kertoessaan uhreja vaativista pommiräjähdyksistä, joita hyvät terroristit tekevät.
    Huolellisuus paistaa myös ääni- ja valotekniikasta. Esityksen nopea rytmi ei katkea kertaakaan valomiehen hidasteluun ja parhaimmillaan yllättävillä äänillä luodaan nopeita tunnelman muutoksia.
    Toki tekemisen meininki näyttää katsojasta välillä ko-hellukselta, kun nuoret vallankumoukselliset huutavat ja juoksentelevat ympäri teatterisalia pyssyt kädessä. Kohelluksessa mahdollisesti oleva sanoma jää taka-alalle.
    Se on sääli, sillä sanottavaa Hyvän terroristin tekijöillä selvästi on. Doris Lessingin tekstistä dramatisoitu esitys pyrkii tuomaan esiin yhteiskunnan muuttamisen tarpeen ja kansalaisaktiivisuuden niin hyvässä kuin pahassa. Kohelluksen keskellä näytelmän henkilöt säilyvät kuitenkin alusta loppuun samanlaisina: pikkuterroristeina jotka ovat vallankumouksellisia vallankumouksen, eivät asian vuoksi. Esitteessä luvattu kuvaus aktivismin muuttumisesta terrorismiksi ei näytelmässä pääse esiin.
    Teksti syntyi 80-luvun lopun thatcherilaiseen Britanniaan, missä työttömyys rehotti ja lakot tukahdutettiin. Poliittinen sekasorto vahvisti ääriryhmiä, esimerkiksi IRA:ta. Näytelmä kertoo lontoolaisesta kommuunista ja kommunisteiksi itseään kutsuvista nuorista, joiden aatteet ja uho ovat räikeässä ristiriidassa tekemisten todellisuuteen. Tärkeimmäksi nousee julkisuuden saaminen ja uutisiin pääseminen.
    Näytelmän esitteessä poh-ditaan, voisiko Hyvä terroristi tapahtua nyky-Suomessa: ”missä kulkee raja aktivismin ja terrorismin välillä? Eläinaktivismi puhuttaa ja kysyttää”

Arabianrannan vanha verkatehdas, 10., 13., 15., 17., 21., 22., 24., 27., 28.4 ja 5., 7., 8.5. klo 20, paitsi la. klo 15.
Varaukset puh. 310 84252.

teksti ja kuva Pilvi Torsti