02. lokakuuta 1998
Teksti:

Verkkokaupan Suomi-Ruotsi:

Tänä syksynä on internetkauppa lähtenyt ensimmäistä kertaa Suomessa kunnolla käyntiin. Uudet nettikaupat, kirjoja myyvä Bokus ja cd-kauppa Boxman ovat panostaneet massiivi-sesti mainontaan.
    Uusien nettikauppojen myötä suomalaisen tietoyhteiskuntamallin heikkoudet ovat tulleet esiin: molemmat nettimarkkinoille rymistelleet yritykset ovat ruotsalaisia. Kotimaisia levy- ja kirjakauppoja on netissä ollut jo vuoden päivät, mutta markkinointiin ei olla uskallettu panostaa. Vaikka suurilla yrityksillä olisi rahaa, riskinottoon ei löydy rohkeutta.

Kirja-alalla kuhisee

Uutena yrittäjänä markkinaosuuksia hamuava Bokus on nostattanut kirja-alalla pienen myrskyn. Alalla on perinteisesti ollut selvät reviirit, ja kun joku on astunut toisen tontille, siitä on seurannut mölyä.
    ”Ruotsissa internetin sisältöpuoli on kehittynyt nopeammin, mutta uskon että suomalaiset tulevat pian perässä”, Bokuksen Suomen johtaja Fredrik von Knorring toppuuttelee. Hän ei halua tehdä verkkokaupasta maaottelukysymystä.
    Von Knorring ennustaa, että muutaman vuoden sisällä Suomen kirjakaupasta tulee olemaan noin kymmenen prosenttia internetissä. Siitä Bokus aikoo kahmaista viidenneksen.
    ”Ensisijainen kohderyhmämme on opiskelijat. Kirjakaupoista puuttuvien kurssikirjojen hankkiminen verkon kautta on nopeampaa ja halvempaa kuin kirjakaupasta tilaaminen”, hän kuvailee.
    Suomalaisista kirjoista ollaan Bokukseen kuitenkin vasta luomassa tietokantaa. Tällä hetkellä saatavilla on enimmäkseen englannin- ja ruotsinkielisiä julkaisuja.

Opiskelijan kirjakauppa

Vaikka suomalaisyritykset ovatkin hitaasti liikkeellä, Bokuksen agressiiviseen markkinointiin ollaan vastaamassa.
    ”Yhtä suureen kampanjaan pitäisi olla isot sijoittajat ja paljon rahaa taustalla. Mutta meillä on kehitteillä versio, jolla vastata Bokuksen tuloon”, Yliopistokirjakaupan toimitusjohtaja Aila Santanen kertoo. Hän painottaa, että hintakilpailu on ollut kovaa jo ennen Bokusta.
    Yliopistokirjakaupalla on netissä kaikki saatavilla olevat suomenkieliset tietokirjat. Opiskelijat saavat tilauksistaan opiskelija- ja ryhmäalennusta. Kurssikirjat pyritään hankkimaan hyllyyn opiskelijoiden tarpeiden mukaan, kurssivaatimusten pohjalta.
    ”Olemme aina markkinoineet itseämme opiskelijan kirjakauppana. Meiltä löytyy kirjat paitsi netistä myös heti kaupasta”, Santanen muistuttaa.

Isot kirjaketjut verkkoon

Tulevia kilpailijoita internetkaupassa ovat myös suuret kirjakauppaketjut, joiden verkonvaltaus on vain ajan kysymys.
    Akateemisen kirjakaupan osastopäällikkö Karin von Koskull kertoo, että Akateemisen internetkauppa on suunnitteilla. Aikataulukin on olemassa, mutta se ei ole vielä julkinen.
    Myös suuret kustantamot ovat valmiustilassa. Vaikka ne solmivatkin suhteita Bo-kukseen, ne tekevät sen kuten tavallisiin kirjakauppoihin: tukkukaupan eli Kirjavälitys Oy:n kautta.
    ”Ilman muuta Bokus tulee markkinoimaan WSOY:n kirjoja. Emme kuitenkaan avaa suoraa liikesuhdetta Bokukseen”, WSOY:n markkinointipäällikkö Roleff KrÕkström painottaa. Syy miksi suoria liikesuhteita ei haluta, on kotimaisten verkkokauppojen odottelu, hän vihjaa.

Netissä ilman kauppaa

Kirjavälitys Oy:n toimitusjohtaja Lasse Molin uskoo, että kun suuret kirjakauppaketjut panostavat internetpalveluihinsa, ne tulevat valtaamaan siitä merkittävän osan.
    Kirjavälitys olisi itsekin luonteva kirjojen verkkokauppias. Eri kustantamojen ja kirjakauppojen omistama kirjakauppojen tukkukauppana sillä on omat kirjavarastot ja tarvittava logistiikka. Kirjavälitys on jo netissä nimellä Booknet, mutta kauppaa sivuilla ei käydä.
    ”On totta että kirjavälityksellä olisi kaikki edellytykset myös suoraan kuluttaja myyntiin, mutta haluamme olla tukkukauppa. Se on tietoinen valinta ja strateginen linjaus”, Molin valottaa.
    Hän kertoo, että Kirjavälitys tuottaa kirjakaupoille työkaluja nettikauppaa varten. Kirjavälityksen ylläpitämästä Booknetistä löytyt tietoa lähes kaikista suomalaisista kirja-alan yrittäjistä. Sivuilta pääsee myös eri kus-tantamojen kotisivuille ja internetkirjakauppoihin.
    Suomalaisista kustantamoista Editalla on toimivin internetkauppa. Ainoa vika on, että sen sivuilla myydään ainoastaan Editan kustantamia kirjoja. Osa kirjoista on kuitenkin kurssikirjoja. Palvelusta vastaava kustannustoimittaja Jyrki Karkinen kertoo, verkosta kirjat saa tilattua ilman toimitusmaksua.

Nettikauppoja:

www.bokus.com
www.booknet.fi
www.edita.fi
www.yliopistokirja.fi
www.boxman.fi
www.netinlevy.fi

    Ylioppilaslehti valitsi kaksi levyä sekä kussikirjaa ja vertasi nettikauppojen hintoja tavallisiin kauppoihin.

    Levyt:
Uusi Manic Street Preachers; This Is My Truth, Tell Me Yours ja Massive Attack; Mezzanie
    Boxman:
87 mk ja 68 mk. (+postimaksu 15 mk/lähetys)
     Netin levy: 117 mk ja 117 mk (14 mk/lähetys)
     Stockman Basement: 109 mk ja 129 mk
    Kirjat:
Uskontotieteen kurssikirjatá A.S. Ahmed; Postmodernismin Islam ja A.-L. Siikala; Suomalainen samanismi
    Bokus:
Ei löydy (postikulut kuuluvat hintaan)
     Yliopistokirjakauppa: Ahmed ei löydy verkkokaupasta, mutta on tilattavissa, hinta noin 160 mk, Siikala 183 mk (Postitse kulut 40 mk yhdestä kirjasta tai 14 mk+ postitusmaksut useammasta kirjasta tai noudettavissa yliopistokirjakaupasta)
     Akateemisen kirjakaupan hylly: Ahmed ei saatavissa, mutta tilattavissa, hinta noin 200 mk, Siikala 205 mk

Heikki Valkama