02. lokakuuta 1998
Teksti:

Kolmannes Kilroysta Tanskaan

Opiskelijoiden omistama Kilroy travels on myynyt 35 prosentin osuuden osakkeistaan Tanskaan. Kauppa toi kaikki HYY-yhtymän panostukset matkailualaan korkojen kanssa takaisin.
    HYY-yhtymään kuuluva Kilroy travels on saanut Tanskasta uuden vähemmistöosakkaan. Suomalaisomistukseen yrityksestä jää vielä 55 prosenttia. Sijoitusrahasto Axel IndustriInvestor maksoi 35 prosentin osakeosuudestaan yli 41 miljoonaa markkaa. Axelin taustalla ovat muun muassa Legon omistajasuvun rahasto Kirkbi, Unibank ja kaksi eläkesäätiötä.

Teuraslehmä lihotuskuurille

Kilroy travelsin hallituksen puheenjohtajana jatkava HYY-yhtymän toimitusjohtaja Tapio Kiiskinen paljastaa, että Kilroyn tavoitteena on listautua Kööpenhaminan pörssiin 3-4 vuoden sisällä. Sinä aikana Kilroyn tulos ja markkina-arvo on tarkoitus nostaa kaksinkertaiseksi. Sitten sijoitus pannaan lihoiksi, ja yhtymä jää Kilroyn vähemmistöosakkaaksi – jos ylioppilaskunta niin päättää. HYY-yhtymä on aikanaan sijoittanut Kilroyhin 28 miljoonaa markkaa rahaa. Jo ennen osakkeiden myyntiä matkayhtiöstä on kotiutettu voittoja saman verran. Kilroysta on muutamassa vuodessa kasvanut maailman kolmanneksi suurin opis-kelijamatkatoimisto.
    Tanskalaiskaupasta kertyi 31 miljoonan myyntivoitto, jolla lyhen-nettiin yhtymän kiinteistöpuolen valuuttavelkoja. Velkaa on vielä noin 70 miljoonaa markkaa. ”Ensimmäistä kertaa HYY:llä on 130-vuotisen historiansa aikana omaakin rahaa investointeihin, ei vain lainaa”, Kiiskinen kehaisee. Hän ei pidä velan poistoa enää itseisarvona.
    Kiiskisen mukaan sopimus ei syntynyt helpolla. ”Olen käynyt 32 kertaa Kööpenhaminassa pelkästään tänä vuonna”, hän huokaa ja korostaa, että kaupasta ei herunut bonuksia yhtymän johdolle.
    Kaupan hintataso sovittiin kesäkuussa, jolloin tehtiin myös esisopimus. Kiiskisen mukaan osakehintojen yleistä putoamista osattiin ennakoida keväällä ja sopimus saatiin sovittua juuri ajoissa. Tanskalainen osapuoli yritti kesän aikana turhaan saada siihen tarkistuksia. Lopullisesti kauppa lyötiin lukkoon 16. syyskuuta.

Saksaan ja tietotekniikkaan

Kilroyn Euroopan valloitus on edennyt seitsemään maahan. Parasta tulosta on syntynyt Pohjoismaissa ja Espanjassa. Saksassa sen sijaan on tullut vastoinkäymisiä. Erityisesti Berliini ja Leipzig ovat tuottaneet yhtymälle päänvaivaa.
    Kiiskinen myöntää, että takkuilut ovat sisäsyntyisiä: paikallisen tytäryhtiön pomovalinta meni aluksi metsään. Huonoon saksalaistulokseen on myös vaikuttanut matkailumarkkinoiden laskusuhdanne.
    ”Saksan markkinat ovat meille erittäin tärkeät”, Kiiskinen toteaa ja vakuuttaa että maassa pysytään. Matkakonserni tuotti 1997 Saksan huonosta tuloksesta huolimatta voittoa ennen veroja yli kymmenen miljoonaa markkaa.
    Kilroyn lähitulevaisuuden suurin panostuksen kohde on tietotekniikka. Siihen liittyy myös suuria riskejä. ”Tutkimusten mukaan 60 prosenttia tietotekniikan investoinneista epäonnistuu”, Kiiskinen pohtii.
    Hänen mukaansa uudet investoinnit vahvistavat Kilroyn mahdollisuutta tehdä yhteistyötä sähköiseen lippukauppaan siirtyvien lentoyhtiöiden kanssa. Kilpailijoilla ei vastaavia järjestelmiä ole.
    ”Todennäköisesti tulevaisuudessa tulee olemaan kolme suurta lentoyhtiökartellia, joista on valittava oma yhteistyökumppani”, hän visioi.
    Opiskelijamatkailun tulevaisuus on Kiiskisen mukaan ruusuinen. Kysyntä kasvaa tasaisesti. ”Opiskelijat kaivavat aina matkarahansa jostain. Taloudelliset suhdanteet ja kriisit vaikuttavat vain vähän kysyntään – verrattuna esimerkiksi liikematkailuun”, Kiiskinen hymyilee ja osoittaa Kilroyn seinäjulistetta. Siinä lukee ”Go before it’s too late”.

Jan Erola
Piirros Hans Nissen