30. tammikuuta 1998
Teksti:

Opiskelussa myös sosiaalinen elämä on minulle tärkeää", englannin ja ranskan opiskelija Taija Heinonen kertoo. Lausahdus kuulostaa itsestään selvältä, mutta Taijalle osallistuminen luentoelämään ei aina sitä ole. Sähköpyörätuolilla ei kertakaikkiaan pääse kaikkiin luentosaleihin. "Takiani on joskus jouduttu muuttamaan salijärjestelyjä, mutta aina se ei ole tilanpuutteen takia onnistunut.
    "Taija työskentelee liikuntaesteisten etuja ajavan Kynnys ry:n järjestösihteerinä. Hän tuntee hyvin pyörätuolilla liikkuvien vaikeudet. Verkon kautta tapahtuvan opiskelun luulisi auttavan heidän opiskeluaan. "On hyvä, että opetusta on vaihtoehtoisesti myös virtuaalimuodossa", hän vahvistaa.
    Mutta hän varoittaa, että virtuaalivaihtoehdossa piilee myös sudenkuoppa. Mitä jos liikuntaesteiset ohjataan järjestään verkko-opiskelijoiksi?
    "Missään nimessä virtuaaliopiskelu ei saa tulevaisuudessa muodostua vammaisten ensisijaiseksi oppimismahdollisuudeksi", Taija painottaa. Luennoille osallistuminen on kynnyskysymys. Opiskelijaelämän sosiaalinen puoli on jo sinänsä rajallista. Uudella ylioppilastalolla järjestettäviin bileisiin osallistuminen on lähes mahdotonta.
    "Eihän niihin tiloihin pääse kuin henkensä kaupalla. Eli niin että jotkut kantaa. Se ei ole kivaa", Heinonen kommentoi. "Kun joskus joku laitoksella sanoo, että voithan sä aina tenttiä tai lainata muistiinpanoja, sanon että osallistun mieluiten
luennoille.

"Kandiksi kaltereiden takaa

Opiskelun verkkosovellukset ulottavat yliopiston myös kampusalueen ulkopuolelle. Vankiloissa kokeillaan mielellään uusia nettioppimismuotoja. Kuopion lääninvankilassa on viime syksystä lähtien muutama opiskelija suorittanut lukio-opintoja internetin kautta.
Oikeusministeriön vankeinhoito-osaston ylitarkastaja Kirsti Kuivajärven mukaan kokemukset ovat olleet hyviä. Mutta akateemista vapautta ei vielä ole tarjolla.
    "Vangit eivät saa käyttää internettiä ja sähköpostiyhteyksiä ilman valvontaa. Käytännössä etäopiskelu tapahtuu niin, että vankilan opinto-ohjaaja etsii tiedot verkosta ja lähettää vangin kirjoittamat sähköpostit vangin puolesta", Kuivajärvi kertoo.
     Aika näyttää miten pitkälle virtuaaliopetusta kehitetään. Toistaiseksi Suomessa ei voi suorittaa koko maisterintutkintoa nettiteitse. Verkon kautta hankitun oppiarvon myötä kuvaan astuvat uudet ongelmat. Sähköpostitse tehtävää tenttiä on vaikea valvoa. Siksi netissä suoritetun tutkinnon arvo voi joutua kyseenalaiseksi. Virtuaaliopiskelusta ei pidä tulla vain kirjekurssia sähköisessä muodossa.

Iida Simes
Kuva: Sanna Vauhkonen