18. lokakuuta 1996
Teksti:

Tyylit vaihtuvat, mutta muotoilu jatkaa kulkuaan. Teolliset muotoilijat (TKO) on koonnut Taideteollisuusmuseoon 30-vuotisjuhlanäyttelyn, jossa voi kohdata suomalaisen arjen nostalgisen menneisyyden, tämän päivän ja tulevaisuuden. Saa koskea -näyttelyssä ovat esillä niin Aga-tv 1960-luvulta, Hellämietonen shampoopullo 1970-luvulta kuin tätä päivää oleva Postin uusi kirjelaatikko sekä tulevaisuuden visioista ELMO aurinkokennoilla toimiva polkupyörä. Kaikkeen saa tarttua!
    ”Näyttelyn tarkoituksena on tuoda muotoilijan ammatillista kuvaa esille”, näyttelyn suunnittelijana toiminut teollinen muotoilija Tuomas Antikainen sanoo. ”Muotoilu ei ole pelkästään muodon antamista ja kuoren tekemistä. Muotoilijan on osallistuttava suunnitteluprosessiin sen alusta lähtien.” Tärkeintä on teollisuustuotannon ja muotoilijoiden yhteistyö. ”Sen avulla lisätään kilpailukykyä maailmalla. Jokainen tavallinen kuluttaja huomaa onko mitä tahansa arkipäivän tuotetta helppo käyttää vai ei.”
    Suomalaisella muotoilulla tuntuu olevan yhä kova kysyntä. ”En tiedä yhtään täysin työtöntä muotoilijaa”, 1992 Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut Antikainen sanoo. Ainoa mihin koulutuksessa voisi hänen mielestään panostaa enemmän, olisi neuvottelutaitojen kehittäminen. ”Suomalainen muotoilu on säilyttänyt ominaispiirteenään selkeyden, jota eivät rasita vanhat raskaat tyylilajit kuten Keski-Euroopassa”, Teollinen muotoilija Eero Rislakki pohtii suomalaisen muotoilun valttikortteja. Rislakki kutsuttiin emeritusprofessori Jukka Pellisen ja lasitaiteilija Nanny Stillin kanssa juhlavuoden kunniaksi TKO:n kunniajäseniksi. Kaikki kolme ovat muotoilleet satoja suomalaisia esineitä, joita emme aina edes huomaa.
    Rislakki kieltää kaipaavansa kuuluisuutta. ”Parasta on kun suunnittelemansa tuotteen näkee arkikäytössä.” Rislakin suunnitelmat ovat liikkuneet paljon erilaisten teollisuuden koneiden ja autojen parissa. Taideteollisuusmuseoon hän on rakkaimmaksi esineekseen valinnut jäteöljyn keräysastiaksi tarkoitetun Jerrykannun.
    Jukka Pellinen korostaa, ettei muotoilu ole taidetta, vaikka esteettinen puolikin on suunnittelussa tärkeää. ”Jokainen työ on taloudellisten, teknisten ja esteettisten tekijöiden kompromissi.” Pellisen kätten töitä näyttelyssä on Terhi-ulkolaitamoottori vuodelta 1963.
    Tuomas Antikainen haluaisi opettaa suomalaiset kuluttajat vaatimaan laatua kertakäyttökaman sijaan. ”Monet 60-70 -luvun hyvin suunnitellut tuotteetkin ovat tulleet uudelleen muotiin eikä niitä välttämättä tunnista vanhoiksi.” Esimerkkinä suomalaisen muotoilun laadusta Antikainen mainitsee laadukkaat kirveet ja sahat, joita viedään paljon ulkomaillekin. ”Köyhällä suomalaisella ei ole varaa ostaa kuin parasta”, on muotoilijan motto.

Saa koskea! TKO ry:n 30-vuotisjuhlanäyttely 27. lokakuuta asti Taideteollisuusmuseossa (Laivurinkatu 3). Avoinna ti-su 11-17, ke 11-20. Tulevaisuusosio esillä 18.10.-3.11. Design Forumissa (Fabianinkatu 10). Avoinna ma-pe 10-17, la-su 10-16. Näyttelyn voi käydä tsekkaamassa myös Strasbourgissa 7. marraskuuta Euroopan neuvoston päämajassa.

Katarina Eriksson