24. toukokuuta 1996
Teksti:

Oppilaat ovat tottuneita pulmiin, sillä heidän opiskelunsa perustuu ”keissien” ratkaisuun. Maailmalta lainatun mallin mukaan neljätoista rinnakkaislinjalaista saa joka maanantai tutor-tapaamisessa virikkeitä, joista he keksivät ongelman ja päättävät viikon oppimistavoitteista. ”Virikkeenä voi olla video, artikkeli tai potilastapaus”, opiskelija Aili Vanhatalo kertoo. Virikkeistä keksitään ongelma, jota setvitään aivoriihessä. ”Taululle kerätään kaikki mitä aiheesta tulee mieleen. Se on sellainen huuteluhetki”, Johanna Kujansuu sanoo. Robinsonin survival-ongelmaan liittyvät mm. vitamiinit, hivenaineet, ravitsemus ja fyysinen suorituskyky.
    Keskiviikkona rinnakkaislinjalaisilla on luento. Opiskelijat keskustelevat leppoisasti Mikael Fogelholmin kanssa huippu-urheilijoiden tankkauksesta ja kyselevät paljon. Aamupäivä on oltu ravintolakoulu Perhossa tekemässä ruokaa Kokki Kolmosen kanssa. ”Ihan tajuttoman siistiä”, Tero Yli-Kyyny kuvailee opiskelua. ”Sopii kaikille jotka haluavat kokeilla uutta ja hullua.” Alkuvuodesta porukka luki koululla, nyt tulee lähdettyä useammin kotiin – tosin sielläkään ei pääse opiskelukavereista. ”Me asutaan, opiskellaan ja vietetään vapaa-aika yhdessä”, Kristian Koivisto kertoo. Paria luentoa ja tutor-tapaamista lukuunottamatta opiskelijat suunnittelevat viikkonsa itsenäisesti. ”Meidän ryhmätyöskentely ja tiedonhankitakyky on kehittynyt mielettömästi vuoden aikana”, opiskelijat arvioivat.
    Millaisia lääkäreitä rinnakkaislinjalaisista sitten tulee? ”Hyviä ongelmanratkaisijoita”, sanoo yksi. ”Täällä kasvaa sellaiseksi lääkäriksi kun haluaa, persoonallisuus säilyy”, arvioi toinen. Lukuvuosivastaava Jorma Ohisalo myöntää, että linjalaisiin syydetään enemmän resursseja kuin muihin. ”Ei 120 hengen voimin lähdettäisi Tartoon tai Tampereelle reissuun.”
    Opiskelu ratkaisukeskeisellä linjalla kestää yhtä kauan kuin päälinjallakin, noin kuusi vuotta. Neljätoista onnekasta valitaan arvalla, tosin ensimmäisenä vuonna kaikki halukkaat pääsivät mukaan. ”Monet pelkäävät kaikkea uutta”, lääkiksen opintosihteeri Riitta Wickholm arvelee. Tampereella on opittu lääkäreiksi ”problem based” -tekniikalla jo vuosia. Helsingin rinnakkaislinjalaisetkin ovat tottuneet siihen, että heidän tuntejaan seurataan tarkkailumielessä. Viime viikolla takapenkissä istui Kuopion lääkiksen tarkkailija.

Reetta Räty