01. maaliskuuta 1996
Teksti:

Berliinin 46. elokuvajuhlat osoittavat, ettei aasialaisen elokuvan ryntäys länsimaisille markkinoille ole vaimentunut, pikemminkin päinvastoin. Tsui Harkin uran lähdettyä alamäkeen ja John Woon siirryttyä Hollywoodiin on Hongkongin toimintaohjaajien rinnalle noussut uusia nuoria draamantekijöitä.
    Suomessakin esitetyn Chungking Expressin ohjaajan Wong Kar-wain uutuus Fallen Angels on tyylikäs kuvaus neljän hongkongilaisnuoren kohtaloista. Vaikka yksi elokuvan päähenkilöistä onkin baarillisen kerrallaan teurastava palkkamurhaaja, kyseessä ei ole toimintaelokuva, vaan ohjaaja keskittyy enemmänkin kertomaan suurkaupungin yksinäisistä ihmisistä.
    Wong Kar-wai vaihtelee sujuvasti kuvaustyyliä päähenkilöiden mielialojen mukaan. Tarinan katkaisevat aina välillä päähenkilöiden monologit, joiden ajaksi kuva pysähtyy unimaiseksi, muttei unettavaksi. Traagisista kohtaloista huolimatta elokuvassa on huumoria. Parhaiten se tulee esiin mykän murtovarkaan hahmossa. Illan tullen hän murtautuu suljettuihin liikkeisiin avatakseen ne uudelleen yön ajaksi. Saatuaan asiakkaan mykkä aloittaa tehokkaan myyntikampanjan, jonka tuloksen asiakkaat useimmiten maksavat päästäkseen ulos liikkeestä.
    Mäiskettäkin festivaaleilta löytyy, sillä kilpailusarjassa saa Euroopan ensi-iltansa Roberto Rodriguezin (El Mariachi, Desperado ) uusin elokuva From Dusk Till Dawn. Quentin Tarantinon ensimmäiseen maksettuun käsikirjoitukseen perustuvassa filmissä Geckon murhaajaveljekset (George Clooney & Tarantino) pakenevat poliisia panttivankeinaan uskonsa menettänyt ex-saarnaaja (Harvey Keitel) lapsineen.
    Joukkio luulee päässeensä turvaan meksikolaiseen baariin, mutta yön alkaessa koko henkilökunta paljastuukin verenhimoisiksi vampyyreiksi, joiden rinnalla Amerikan etsityimmät rikolliset vaikuttavat partiopojilta. Alkaa yön läpi kestävä taistelu, jossa sadistiset murhaajat joutuvat yllättäen toimimaan sankareina. Yhdistelmä Tarantino & Rodriguez takaa ettei veri lopu kesken.

Lauri Palmen