15. joulukuuta 1995
Teksti:

Dekaani Göte Nymanin johtaman työryhmän esitys yliopiston lukuvuoden jakamisesta neljään periodiin on herättänyt yliopiston konsistorissa aggressioita ja värikästä keskustelua. Radikaalin uudistuksen vastaanotto on ollut voittopuolisesti tyrmäävä, eivätkä useimmat haluaisi edes kokeilla sitä. Konsistorin opiskelijajäsenten mielestä uutta mallia kannattaisi kuitenkin kokeilla, ja riittävän laajasti.
    Nymanin työryhmä on esittänyt lukuvuoden jakamista neljään yhdeksän viikon mittaiseen periodiin, kahteen syksyllä ja kahteen keväällä. Uusi malli helpottaisi kesäopiskelua, sillä kevään toinen periodi päättyisi vasta kesäkuun puolessavälissä. Syksyn ensimmäinen periodi alkaisi puolestaan jo elokuussa. Opettajien suuntaan porkkanana mallissa on jokavuotinen tutkimukselle pyhitetty yhdeksän viikon periodi.
    Kaunis malli ei yliopistolaisia kuitenkaan tunnu kiinnostavan. Esitystä on käsitelty jo kahdesti yliopiston konsistorissa ja parhaillaan odotellaan tiedekuntien ja henkilöstöryhmien lausuntoja aiheesta. Äänekkäimmät periodimallin vastustajat löytyvät luonnollisesti kesäyliopistosta, jolta yliopiston oma kesäopetus veisi asiakkaita. Periodimalliin suhtaudutaan kielteisesti myös sellaisissa tiedekunnissa, joissa jonkin laajuinen kesäopiskelu on mahdollista jo nyt. Positiivisimpana uudistuksen näkevät opiskelijat sekä tiedekunnista humanistit ja valtiotieteilijät.
    Yliopiston johdon asenne lukuvuosiuudistukseen on tiettävästi varovaisen myönteinen. Vararehtori Arto Mustajoki sanoo suhtautuvansa esitykseen ”positiivisen odottavasti”. Hänen mielestään Nymanin työryhmän ehdotus on mielenkiintoinen avaus, jota pitää pohtia rauhassa.

Jarno Forssell