Helppo maalitaulu

T:Teksti:

Puolustusvoimat kerjäämällä kerjäsi sitä. Nimittäin antimainosta neljättä vuotta jatkuvasta imagokampanjastaan, jonka slogan kuuluu Tee työtä, jolla on tarkoitus.
    Ensimmäisenä iski Limingan kansanopistossa opiskellut kuvataitelija Johannes Rojola opiston piskuisessa Lisko-lehdessä viime vappuna. Rojola parodioi ja arvosteli puolustusvoimien värväyskampanjaa julisteella, jossa on valokuvia silvotuista vartaloista ja katkotuista päistä. Kuvasarja on todella raju ja vastenmielinen. Alanurkassa on mukaelma puolustusvoimien logosta, teksti Puolustusvoimat. Tee työtä, jolla on tarkoitus sekä kysymys: ”Olitko koulussa se, joka piti preparoinnista? Katso avoimet työpaikat sekä ura- ja koulutusmahdollisuudet www.mil.fi.”
    Puolustusvoimat, jonka työnantajakampanjan kohteena ovat erityisesti 15-25-vuotiaat, ei oikein ilahtunut Rojolan muistutuksesta – siis siitä, että armeija on olemassa sotimista varten. Puolustusvoimien mielestä Rojolan tempaus ”tuhrasi kalliin kampanjan”, jolla halutaan tehdä selväksi, että armeijassa on tarjolla kiinnostavia haasteita ja uramahdollisuuksia myös siviileille.
    Puolustusvoimat teki Rojolasta rikosilmoituksen syyttäen häntä tekijänoikeusrikkomuksesta. Käräjille asti ei kuitenkaan päädytty, sillä puolustusvoimat katsoi lopulta, että Rojola ei sortunut ”ammattimaiseen Puolustusvoimien halventamiseen”, kuten henkilöstöpäällikkö, kenraalimajuri Esa Tarvainen asian määritteli Helsingin Sanomissa 27.11.2003.

Puolustusvoimien olisi kannattanut varoa reaktioitaan ja sanavalintojaan, sillä nyt vastamainoskampanjansa on aloittanut PAH eli Puolustusvoimien ammattimaiset halventajat. PAHin kampanjan neljässä julisteessa irvaillaan ihan nokkelasti ja medialukutaitoa osoittaen armeijan palkkatasolle ja työn mielekkyydelle.
    ”Miksi viettää päivä liukuhihnalla?” kysyy puolustusvoimien kampanja. ”Tee työtä, jolla tienaa”, vastaa PAH ja ilkkuu vielä ”mielekkäälle” kahdeksan tunnin työpäivälle päävartiostossa.
    Julisteita on painettu tuhat, ja ne on tarkoitus jakaa ympäri maata samaan aikaan kun puolustusvoimatkin taas virittää kampanjaansa Maanpuolustuskorkeakoulun kadettikurssin hakuajan päättymisen lähestyessä.
    Mukana PAH-kollektivissa on ihmisiä, jotka toimivat muun muassa HYY: n Rauhanpiipussa, Aseistakieltäytyjäliitossa, Sadankomiteassa ja Vasemmistonuorissa.
    ”Puolustusvoimat on astunut imagokampanjallaan sellaiselle julkiselle areenalle, jossa se altistaa itsensä myös kritiikille ja kansalaismielipiteiden ilmaisulle. Jatkamme humoristisella tavalla keskustelua, jonka puolustusvoimat on itse aloittanut”, kertoo Rauhanpiipun tiedottaja, tietojenkäsittelytieteen opiskelija Timo Tuominen.
    Toiveena on, että puolustusvoimat suuttuu ja reagoi – toivottavasti ei kuitenkaan ydinosaamistaan käyttäen.

Anna-Liina Kauhanen

Puolustusvoimat osoitteessa www.mil.fi ja PAH osoitteessa www.kil.fi