06. helmikuuta 2015
Teksti:

Keskustelu Yleisradion toiminnasta ja sen suhteesta ei-valtiolliseen mediaan on usein ollut junnaavaa eipäs-juupastelua, jossa huomio ohjautuu epäolennaisuuksiin ja menneisyyteen. Katse on tarpeen pitää tulevassa. Se, miten Yle kehittyy lähivuosina, vaikuttaa suomalaisille tarjolla olevien sisältöjen määrään ja moninaisuuteen.

Ylioppilaslehti on Sanoman hallituksen tavoin sitä mieltä, että Yleisradio on liian mahtipontinen ja kankea, liian ketterä ja uusiutuva, liian nuorekas ja liian setäytynyt. Ohjelmansa se tekee sekä liian suurille että liian pienille yleisöille.

Siksi juuri nyt on oltava tarkkana. On keskusteltava siitä, mihin Yle pyrkii. On kaupallisen median kannalta ongelmallista, että Yleisradio pyrkii jättimäisillä resursseillaan tavoittelemaan yleisöä tai tekemään edes kohtalaista sisältöä digitaalisissa kanavissa. Varsinkin, kun samaan aikaan kaupalliset mediatalot tekevät jatkuvasti huonompaa ja niukemmin resurssein.

Emme ole nähneet kuin alkusoiton. Lähitulevaisuudessa odotettavissa on lehtikuolemia, kun median murros saavuttaa päätepisteensä. Kun digitalisoitumisen näivettämien maakuntalehtien painokoneet hiljenevät, Yle vasta käynnistelee digitaalista strategiaansa.

Jos Ylen strategialle ei aseteta pian selkeitä rajoja, taloudellisissa vaikeuksissa ja digitaalisen murroksen keskellä painivan yksityisen median lisäksi myös maapallon ekosysteemin kantokyky alkaa pettää lähivuosina.

Jos ekosysteemi romahtaa, monipuolista tiedonvälitystä arvostavilla suomalaisilla on yhä vähemmän valinnanvaraa. €¢

Teksti: YL Pääkirjoitustoimitus
Kuvitus: Jaakko Suomalainen

Katso Ylioppilaslehden periaatelinja osoitteesta http://ylioppilaslehti.fi/periaatelinja.