04. huhtikuuta 2014
Teksti:

Perustaessaan yritystä viime syksynä Konsta Pohjamo oli yhteydessä juuri sellaisiin paikkoihin, joista työpaikat häviävät. Tai ovat jo hävinneet, sillä hän ei ollut yhteydessä keneenkään muuhun kuin opiskelukaveriinsa, yrityksen toiseen perustajaan Atte Koskivaaraan ja internetiin.

Y-tunnus hoitui ilman toimistovirkailijaa, myynti ilman jälleenmyyjiä ja tuotanto ulkomailla.

Maatalous-metsätieteellisen ylioppilaille Pohjamolle ja Koskivaaralle oli onni, ettei oman firman pystyttäminen ollut sen vaikeampaa, sillä he todella halusivat sellaisen.

Syyt olivat melko tavallisia ysistäviiteen-välttelyitä: ”Mä haluan tehdä duunia milloin pystyn, en virka-aikana. Vapaus ja omien ideoiden toteuttaminen on tärkeintä”, Pohjamo, 25, sanoo.

Sellaista on innovaatiointoiluaikana, jolloin nuoriso luo itse työpaikkansa läväyttämällä Apple-romut pöytään kaikille avoimessa creative hubissa tai missä istanbulissa ikinä sattuvatkin olemaankaan. Akavan tutkimuksen mukaan ainakin 40 prosenttia yliopisto-opiskelijoista on harkinnut itsensä työllistämistä, vaikka tulot ovat epävarmat.

Pohjamolta ja Koskivaaralta ei puuttunut kuin bisnesidea. He googlailivat aikansa, kunnes törmäsivät sellaiseen, mistä olisi hienoa rakentaa brändiä.

Monien muiden opiskelijayrittäjien tapaan parivaljakko päätyi hengailemaan Helsingin yliopiston Think Companyyn, joka auttaa alkuvaiheessa eteenpäin. Se tarjoaa Aallon Startup Saunan tapaan yhteiset tilat ja kavereita.

Oikeasti nuorisoyrittäminen ei ole ihan niin yleistä kuin Slush-festivaaleilla saattaa vaikuttaa, päinvastoin. Alle kolmekymppisistä vain noin kolme prosenttia omistaa firman. Vähintään kymmenen hengen kasvuyritykset kyllä lisääntyvät nopeammin kuin muut yritykset yhteensä, mutta niitäkin on vain pari prosenttia kaikista.

Mutta kaksikon mukaan tulevaisuus on jossain muualla kuin isoissa firmoissa. Se on missä tahansa uudessa firmassa. Pohjamon ja Koskivaaran yritys teki juuri haastattelua edeltävänä päivänä oman myyntiennätyksensä, kun kaupaksi meni neljät lasit saman päivän aikana. Ensi syksynä miehet suunnittelevat hankkivansa prameat toimitilat.

Ideankaan ei tarvitse olla kovin uusi. Pohjamon ja Koskivaaran Pöllöt-firma myy Kiinasta tuotuja aurinkolaseja netissä.

Teksti: Aurora Rämö
Kuva: Annikki Valomieli