04. huhtikuuta 2014
Teksti:

Sosiaalinen media on arvaamaton. Perinteinen media tavoittaa massat kohtuullisen ennustettavalla tavalla, mutta sosiaalista mediaa€¨on vaikea ennakoida. Yleisö joko jakaa viestisi eteenpäin tai sitten ei. Suuri yleisö sinänsä ei luo somehittiä, vaan somehitti luo oman yleisönsä edetessään viruksen lailla Twitter-virrasta toiseen ja Facebook-seinältä seuraavalle.

Vaikka logiikat ovat erilaiset, sosiaalinen ja perinteinen media eivät toimi toisistaan irrallaan. Sen todistaa esimerkiksi ilmiö nimeltä Tuomas Enbuske.

Enbusken Twitter-tiliä on hehkutettu kaikissa suurissa suomalaisissa medioissa. Miehellä on televisio-ohjelma, aamushow radiossa ja kolumnipaikka parissa eri lehdessä. Juuri perinteiset mediat ovat luoneet Enbusken Twitter-tilistä instituution.

Sen avulla libertaristisia ajatuksia twiittaileva viihdetoimittaja on hankkinut 64 500 seuraajaa, joihin verrattuna esimerkiksi oma tulokseni, 1 315 seuraajaa, on vaatimaton.

Mutta Tuomas Enbuske onkin someguru. Sellainen guru, että googlaamalla ”tuomas enbuske” Google ehdottaa hakusanoiksi ”tuomas enbuske twitter”.

Siksi onkin hämmentävää, että guru ei oikein onnistu siinä, mikä on sosiaalisen median ydin: sanan levittäminen. Sen paljastaa niin sanottu tehoindeksi – itse keksimäni mittari – joka kertoo, miten suuri osuus twiitin yleisöstä jakaa sen edelleen. Mitä korkeampi indeksiluku, sitä tehokkaammin ihmisen viesti leviää Twitterissä.

Luku lasketaan suhteuttamalla retwiittaukset seuraajien määrään, Enbusken tapauksessa näin: jaetaan 424 – Enbusken viiden suosituimman twiitin saamien jakojen määrä – hänen seuraajamäärällään, 64 500:lla. Osamääräksi saadaan 0,006. Se on Suomen virallisen somegurun tehoindeksi.

Entä sitten @ottomatias? Viisi suosituinta twiittiäni ovat keränneet yhteensä 26 uudelleenjakoa, mikä tarkoittaa, että indeksini on 0,02. Se ei yllä lähellekään vaikkapa Ellen DeGeneresin lukua 0,13, mutta kyllä se valtakunnan virallisen somevelhon hakkaa. Itse asiassa lukuni on kolme kertaa parempi kuin Enbusken, joka on Twitterissä yhtä kiinnostava kuin Oulun kaupunki. Melkein yhtä kiinnostava: Oulun lukema on 0,007.

Silmäparien määrä – levikki tai katsojalu€¨ku – on perinteisen median mittari. Sosiaalisessa mediassa ja netissä kannattaa katsoa tuloksia pidemmälle: miten tykkäykset realisoituvat euroiksi, miten linkkejä klikataan, miten viesti leviää.

Parhaiten se leviää hyvällä sisällöllä.

Lukujen valossa näyttäisi siltä, ettei viihdetoimittajan popularisoima itävaltalainen taloustiede ole sellaista. Erästä vanhan median ohjelmaformaatin nimeä mukaillen: epäkiinnostavaa, Tuomas Enbuske.

Teksti: Ottomatias Peura
Kuva: Niklas Sandström

Ottomatias Peura on tuottaja, yrittäjä ja auttaja. Twitterissä @ottomatias on vuorotellen nöyrä ja röyhkeä.