06. maaliskuuta 2014
Teksti:

Palkittu saksofonisti Linda Fredriksson, 28, on jazzyleisön lisäksi erityisen suosittu peruskoululaisten parissa.

Tai siis hänen Mopo-yhtyeensä on.

Oikeastaan jazzia punk-asenteella soittava kokoonpano on yhtä paljon kontrabasisti Eero Tikkasen ja rumpali Eeti Niemisen bändi kuin Fredrikssoninkin, vaikka se usein häneen henkilöityy.

Kuluvana lukuvuonna trio on kiertänyt klubien ja festivaalien lisäksi peruskoulujen ala- ja yläluokilla ympäri Suomea osana Konserttikeskuksen musiikkikasvatuksellista hanketta. Takana on viisi viikkoa ja yksi edessä – kolmen, jopa neljän keikan päivätahdilla.

”Esiintyminen lapsille on mielettömän kasvattavaa. Nuoret aistivat, jos ei itse usko siihen, mitä tekee. Oppilaat eivät käyttäydy sisäsiistin kiltisti, jos heitä ei kiinnosta”, Fredriksson kertoo.

Konserttisaleihin verrattuna jumppasaleissa esiintymisellä onkin se ero, että free-ilmaisulle tyypillisiä soolo- ja improvisaatio-osuuksia hillitään.

”Ainut rajoite on, etteivät koulukonsertit karkaa ihan samalla tavalla käsistä kuin normaalikeikat.”

Ensi kerran helsinkiläinen Fredriksson puhalsi saksofoniin yhdeksänvuotiaana käydessään Oulunkylän ala-astetta. Hän ei itse muista, mutta naapurintädin mukaan Lisa Simpson innoitti soitinvalintaan. Historiaan jääneet saksofonistilegendat ovat tyypillisesti olleet miehiä, kuten Sonny Rollins, Ornette Coleman, John Coltrane, Charlie Parker ja niin edelleen.

”Lapsena ajattelin, etten voi osata jotakin juttua sen takia, että olen tyttö, koska ei ollut esikuvia. Siinä mielessä sukupuolella on väliä. Mutta jos kuunnellaan musiikkia, sillä ei ole merkitystä, soittaako mies vai nainen. Tärkeintä on, miltä kuulostaa.”

Mopon lisäksi Fredriksson kuuluu Ricky-Tick Big Bandiin ja The Northern Governorsiin sekä muodostaa duon Teho Majamäen kanssa.

Tällä hetkellä hän viimeistelee kuumeisesti musiikkikasvatuksen pro gradu -työtään Sibelius-Akatemiaan. Kahden vuoden kirjoitustauon jälkeen Fredrikssonilla on enää kuukausi aikaa saada improvisaation opettamista käsittelevä opinnäyte valmiiksi. Aihe on saksofonistille tuttu muutenkin kuin akateemisesti, sillä hän on opettanut Pop & Jazz Konservatoriossa, Keuruun musiikkileirillä ja Vuosaaren musiikkikoulussa.

”Jos vain sanoo, että vedä jotain, niin se voi olla monelle jäädyttävä kokemus. Liika vapaus ei välttämättä olekaan vapauttavaa.”

Viime vuonna Suomen arvostelijain liitto myönsi Fredrikssonille Kritiikin Kannukset -palkinnon, joka annetaan tunnustuksena taiteellisesta läpimurrosta. Hänen soittoaan on kuvailtu paitsi suvereeniksi myös kantaaottavaksi.

”Se on minullekin mysteeri, mutta toivottavasti jonkin hyvän asian puolesta.”

Teksti: Marko Ylitalo
Kuva: Noora Isoeskeli

Mopon Beibe-kakkoslevyn julkaisukeikka Kuudennella linjalla 12.4. Ricky-Tick Big Band Korjaamolla 15.3. ja The Northern
Governors April Jazzissa 25.4.