06. maaliskuuta 2014
Teksti:

Helsingin julkinen liikenne on Euroopan paras, kertoo viime syksynä julkaistu selvitys. Keski- ja pohjoiseurooppalaisten kaupunkien joukkoliikennettä vertailevassa BEST-tutkimuksessa Helsingin seudun dösät, sporat, metrot ja junat saivat matkustajilta vertailun parhaat pisteet.

Kluuvissa päättyi helmikuussa Helsingin Seudun Liikenteen järjestämä valokuvanäyttely Joukkoliikenteen kasvot. Hymyilevien helsinkiläisten kasvokuvista koottu näyttely oivalsi, mistä Euroopan parhaassa joukkoliikenteessä on pohjimmiltaan kysymys – ihmisistä.

Ikävä kyllä näyttely näytti joukkoliikenteen kasvoista vain toisen puolen. Julkisen liikenteen ammattilaisia ei kuvissa näkynyt. Ehkä siksi, ettei niissä kuvissa juuri hymyiltäisi.

Kun BEST-tutkimuksen lukuja katsoo tarkemmin, selviää, että joukkoliikenteen heikoin lenkki ovat sen kuljettajat. Kuskien käytöksessä Helsinki sai keskiarvoa huonomman arvosanan, ja matkustajien neuvomisessa Helsingin kuljettajat olivat onnettomimpia koko Euroopassa.

Erityisen huonoja pisteitä kuskeille antoivat ne helsinkiläiset, jotka käyttävät julkista liikennettä paljon.

Tutkijat sanovat, että nykyään eletään suosittelutalouden aikaa. Lääkäreiden ja yliopiston luennoitsijoiden arvioimiseen on olemassa nettisivustot. Yelpin ja Tripadvisorin kaltaiset palvelut arvioivat parturit, suutarit ja ravintoloitsijat. Suosituksia saavat pärjäävät, murskakritiikki- mestat katoavat vähin äänin. Ehkä joukkoliikennekin paranisi suosittelun voimin.

Ensimmäinen askel voisi olla vaikka Rate My Bus Driver. Joukkoliikenteen mobiilisovellus kertoisi, kenen kyydissä ollaan ja tarjoaisi alustan, jossa kuljettajan ammattitaidosta voisi antaa julkisen arvion. Siinä voisi ylistää hymyilevästä hyvästähuomenesta, onnistuneesta opastuksesta tai kohteliaasta kuulutuksesta tai moittia ylinopeudesta.

Bussit saisivat toisistaan erottuvan ilmeen, kun autojen digitaalinäytöt kertoisivat kuvan kera, että tänä aamuna teitä kuljettaa Kalev. Parhaat kalevit saisivat tunnustuksen kaupungilta ja bonuksen työnantajalta. Helsinki saisi persoonallisista kuljettajistaan matkailuvaltin, Suomi sulan tietoyhteiskuntahattuun ja joukkoliikenteen miljoona matkustajaa mukavamman, turvallisemman ja persoonallisemman matkan joka päivä.

Jos ympäriltä kuuluu nyt näpyttelyä, ehkä joku ryhtyi koodaamaan.

Teksti: Lauri Korolainen
Kirjoittaja on mediatyöläinen, jonka työmatkaan tarvitaan metroa, junaa ja bussia.