06. maaliskuuta 2014
Teksti:

San Franciscossa kello on yksitoista illalla. Juu­ri saunasta tullut Simo Suoheimo, 25, on ko­tonaan, jonne hän muutti kahden kaverinsa kanssa tammikuussa. Heillä on liikeidea: pirte­lö, jolla voi korvata aterian. Sen nimi on Ambro. Tuote on oikeastaan pussillinen kuivia aineksia, joiden on tarkoitus täyttää päivän ravintoaine­saantisuositukset. Lisää vain vesi!

Ei ole sattumaa, että Suoheimo kaverei­neen muutti juuri San Franciscoon. Luomu­ruuasta tuli hippikaupungissa bisnes jo 1970­-luvulla. Nyt Yhdysvalloissa ja Kaliforni­assa tapahtuu taas. Buumina on nauttia kalo­rit nestemäisessä muodossa.

Erilaiset mehubaarit näkyvät katukuvassa myös vaikkapa Kööpenhaminassa ja Tukhol­massa. Länsinaapurin Juiceverket­-ketju tarjoaa jopa useiden päivien detox­-mehukuureja.

Bisneksen kannalta suomalaiset ovat osu­vaan aikaan liikkeellä. Business Insider ­-net­tisivusto onkin listannut Ambron yhdentoista kiinnostavimman pohjoiseurooppalaisen start­up­-yrityksen joukkoon. Mukana listalla ovat myös Jolla ja Supercell.

”Paljon puhutaan peleistä, mutta voi Suo­mesta ponnistaa näinkin”, Suoheimo arvelee vi­deopuheluruudulla.

Tarina Suoheimosta, kavereista ja Ambrosta on sellainen, jota lukiessa voi pelata bingoa päivän sanoilla. Juoni menee näin.

Alussa on viisi kaverusta. Kaikki elävät urheilullista ja kiireistä elämää. Ongelmana vain on, ettei kaupasta saa puhdasta ruokaa helposti ja nopeasti nautittavassa muodossa.

Yhdessä viisikko kehittää ravitsevan pirte­lön eli smoothien. He keksivät testata sitä Ra­vintolapäivässä, jossa pirtelöt loppuvat kesken. Yhtäkkiä pystyssä on startup­-yritys. Kave­rukset käyvät esittelemässä pirtelöä yrityskiih­dyttämöissä ja Yhdysvaltain suurlähettiläälle. Ambro lanseerataan marraskuussa 2013 Slush­ tapahtumassa.

Kemijärvellä syntynyt Suoheimo meni lapsena partioon, kiinnostui luonnosta ja teki sivutöitä eräoppaana vielä opiskellessaan palvelutalout­ta kauppakorkeakoulussa.

Vaelluksilla Lapissa syntyi ajatus juota­vasta ateriasta. Idea kypsyi vaihto­opiskelu­vuonna Sveitsissä.

”Hiihtoreissuilla ratkaisin ruokailut siten, että jauhoin pähkinöitä ja erilaisia vihanneksia samaan settiin. Läheisellä raakamaitotilalla sai täyttää oman pullon heittämällä frangin.”

Kaverit olivat pohtineet Helsingissä samaa mitä Suoheimo Lapissa ja Alpeilla: miten ate­rioinnin voisi arjessa hoitaa mahdollisimman helposti? Toki ruoka pitäisi saada ilman lisä­aineita ja mieluiten luomuna.

”Kaupasta löytyy paljon erilaisia kehonra­kennusjuttuja urheilijoille samoin kuin laihdu­tus­ ja muita humpuukkituotteita. Mutta ei yhtään, johon olisi otettu mukaan vain ne parhaat jutut kuten pähkinät, marjat ja kotimaiset yr­tit”, Suoheimo selittää.

Ambron kenties suorin kilpailija on kalifornialai­sen insinöörin, Rob Rhinehartin, kehittämä juoma nimeltä Soylent. Sillä kiireinen ihminen voi korvata vaikka kaikki päivän ateriat. Juoman on laskettu sisältävän kehon päivittäin tarvitsemat ainekset, niin kuin Suoheimon ja kumppaneidenkin pirtelön. Eroja kilpailijoiden välillä kuitenkin on.

”Meidän filosofiaan ei kuulu Rhinehartin ta­paan lisäaineiden tai synteettisten vitamiinien käyttö. Meidän ideana on, että vitamiinipilleri kor­vataan mustikalla, näin niin kuin ajatustasolla. Mutta silleen, että siinä on kovaa tiedettä taustalla.”

Soylentin ja Ambron taustalla vaikuttavaan filo­sofiaan sisältyy ajatus ruuasta rasitteena. Aja­tus on vähän ankea. Että maailma pitäisi tehdä ihmiselle helpoksi väittämällä perustarpeita on­gelmiksi, jotka vaativat ratkaisua.

Suoheimo sanoo, ettei haaveile kaikkien maailman ihmisten korvaavan päivän jokaisen aterian Ambrolla tai Soylentillä.

”Tämä on tehty kiireiselle ihmiselle kiireisiin hetkiin. Mallikäyttäjä istuu tässä ruudun toisel­la puolella.”

Ambrolaiset sanovat pitävänsä yhteisistä perhepäivällisistä. Niitä he joutuvat odottamaan ainakin huhtikuuhun, sillä siihen asti he pysytte­levät Yhdysvalloissa. Tarkoituksena on tavata oi­keita ihmisiä ja käynnistää Ambron joukkorahoi­tuskampanja Indiegogo-nettisivustolla.

Elintarvikejättien maassa toimivalle pienel­le firmalle joukkorahoituskampanja on ainut realistinen tapa lanseerata uusi tuote, Suohei­mo arvelee.

”Tyypillisesti firma on kokoluokkaa Valio, kun se tuo tänne asioita. Meidän täytyy toimia vähän eri tavalla.”

Teksti: Raisa Mattila
Kuva: Michelle Vandy