31. tammikuuta 2014
Teksti:

Kahvilan vitriinissä on fredrikaleivoksia, muffinsseja ja värikkäitä macaroneja. Julia Harjula, 23, ottaa vihreää teetä. Pöydässä hän kaivaa käsilaukusta eväsrasian.
”40 grammaa kokojyväriisiä, 150 grammaa kanaa, herne-maissi-paprikaa ja tuorepinaattia”, hän luettelee.

Näin valtio-oppia opiskeleva Harjula on syönyt viime kesästä lähtien. Silloin hän hakeutui bikini fitness -valmennukseen.

Sitä ennen hän oli ihan tavallinen yliopistoliikkuja, joka kävi salilla silloin tällöin. Unisportin personal trainer johdatti hänet bikini fitnessin pariin: valmentaja vinkkasi, että Harjulalla voisi olla mahdollisuuksia menestyä lajissa.

”Bikinimuija on hemmetin seksikäs, mutta kuitenkin classy”, Harjula summaa tavoitellun ulkonäön.

Harjulalla on salitreenejä viidesti viikossa, aerobisia harjoituksia kolmesti.

Päivän ainoa herkku ovat kaksi vadelmahillolla päällystettyä riisikakkua. Alkoholia hän ei käytä juuri ollenkaan. Paitsi kisoissa: takahuoneessa ennen lavalle nousua otetaan ryyppy.

”Miehillä kehonrakennuskisoissa se tuo verisuonet pintaan. Naisilla se auttaa siihen, että lavalla hymyilyttää vähän enemmän”, Harjula sanoo.

Ensimmäisissä SM-kisoissa kolme vuotta sitten osallistujia oli kuusi. Viime syksyn SM-karsinnoissa lavalle nousi jo yli neljäkymmentä naista.

Ensi syksynä kilpailijoiden joukossa on myös finaalipaikkaa tavoitteleva Harjula.

”Lajissa viehättää se, että tän kunnon saa vain kovalla työllä.”

Teksti: Iiris Lagus
Kuva: Nick Tulinen

Julian valmistautumista kisoihin voi seurata Instagramissa, @juliaharjula.