Toteutuuko työntekijöiden tasa-arvo S-ryhmässä?

T:Teksti:

Suomen suurin osuustoimintaliike S-ryhmä on ottanut Prisma-tavaratalojensa verkkokauppaan myyntiin hollantilaisen psykologi-psykoterapeutti-psykiatri Gerard J. M. van den Aardwegin teoksen Erilainen, Homoseksuaalisuuden itseterapia. Teoksessaan van der Aardweg esittää, että homoseksuaalisuus on oire ihmisen kokonaispersoonallisuuden neuroottisesta häiriöstä, joka on parannettavissa terapian ja sielunhoidon keinoin.

Prisman internetsivuilla teosta kuvataan ”arvokkaaksi ja hyödylliseksi käsikirjaksi” homoseksuaaleille ja heidän hoitamisestaan kiinnostuneille ammattilaisille ja läheisille.

Mikäli oletetaan, että S-ryhmän työntekijöistä on yhtä suuri osa seksuaalivähemmistöihin kuuluvia, kuin mitä Suomen väestöstä keskimäärin, konsernissa työskentelee noin 2000-4000 seksuaalivähemmistöihin kuuluvaa. S-ryhmän internetsivuilla yhtiön kerrotaan pyrkivän luomaan tasa-arvoinen ja turvallinen työympäristö kaikille työntekijöilleen. Millaiseksi nämä henkilöt kokevat olonsa yhtiössä, joka on valmis myymään tuotetta, jonka mukaan he ovat viallisia ja epäkelpoja kansalaisia? Uskaltavatko he kertoa kahvihuoneessa kesälomamatkastaan kumppaninsa kanssa tai intoilla hääjuhlajärjestelyistään ilman pelkoa syrjinnästä?

S-ryhmän viestintäjohtaja Ilkka Branderin mukaan S-ryhmän kanta homoseksuaalisuuteen on suvaitsevainen ja henkilöstöasioissa yhtiö on tasa-arvoinen ja syrjimätön. Hänen mukaansa Prisman kirjavalikoima kattaa liki kaikki Suomessa myytävät teokset, eikä S-ryhmä kaupallisena toimijana halua ottaa kantaa kirjojen sisällössä esiintyviin mielipiteisiin tai kannanottoihin.

Setan pääsihteeri Aija Salon mukaan kirjan esittelemät ajatusmallit ovat vaarallisia ja levittävät väärää tietoa. Jokaisen työnantajan antamat viestit asenteista homoutta kohtaan vaikuttavat työntekijöiden viihtyvyyteen. Hänen mukaansa kirjarovioille ei ole tarvetta, mutta jokaisella kirjakaupalla on vastuu siitä, millaista kirjallisuutta myyvät tietokirjallisuutena. Hänen mielestään kyse on myös osasta laajempaa ilmiötä, sillä homoseksuaalisuudesta eheyttämiseen pyrkivät teokset ja kurssit ovat lisääntyneet Suomessa viime vuosina.

Fiksu kuluttaja toimii lähettämällä S-ryhmälle suoraa palautetta, jossa ilmaisee huolensa yhtiön kannasta seksuaalivähemmistöjen ja heihin lukeutuvien yhtiön työntekijöiden asemasta.

Sanat: Jutta Juvenius