19. huhtikuuta 2012

Moni haluaa luonnostella printtejä ja silkkimekkoja taidekoulussa. Sen sijaan perinteinen vaatetehdastyö, kuten tekstiilien painaminen, uhkaa Suomessa näivettyä myös koulutuksen puutteeseen. Niin pelätään vaatetusteollisuusyritys Nanso Groupissa.
Suomesta on kadonnut vaateteollisuutta rajusti: vanhempien nuoruudessa ala työllisti kymmeniä tuhansia, nyt noin 2000 ihmistä.
Samaan aikaan kuluttajia kuitenkin houkutellaan aiempaa enemmän eettisillä arvoilla. Maailmalla muotijätit siirtävät tuotantoaan jo takaisin kotikonnuilleen, Kiina-ilmiöstä peruuttaen. Nanso Groupissa pelätään, että muutenkin vaatebisneksessä keskenkasvuinen Suomi putoaa pelistä lopullisesti, jos ompelu-, paino- ja värjäämistaito katoaa maasta.

Yhteensä 650 ihmistä työllistävällä yrityksellä on toki omatkin intressit pelissä: pian tehdas-Suomessa uransa aloittanut väki eläköityy. Yhtenä vastatoimena Nanso Group aikoo käynnistää ensi vuonna oman kisälliohjelman, koska luottoa alan koulutuksen riittävyyteen ei ole. Lisätietoja kisälliohjelmasta yt-neuvotteluja käyvä yritys lupaa tänä syksynä.
Esimerkiksi Nanson, Finnwearin ja Norlynin tuotteita valmistava yritys julkisti keskiviikkona seitsemän lupaustaan vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Niiden toimenpiteisiin kisälliohjelmakin sisältyy. Yrityksen järjestämässä tilaisuudessa puitiin myös tarvetta muodin ruotsalaistyyppiseen brändäämiseen: suomalaisesta muodista puuttuu populaari markkinointiosaaminen. Ilman sitä on vaikeaa menestyä niin, että tuotantopaikkojakaan voi valita vain ylevin perustein. Nanso Groupillakin on tehtaat paitsi Nokialla ja Torniossa, myös tuntuvasti edullisemmassa Tallinnassa.

Sanat Veera Jussila
Kuva Nanso