23. huhtikuuta 2012
Teksti:

Helsingin Sanomat on viime aikoina kunnostautunut nostamalla jutuissaan esiin Applen tuotteita. Esimerkiksi iPad pölähtää säännöllisesti esiin artikkeleissa, joissa usein termi tabletti tai sormitietokone olisi riittänyt. Tämä pätee verkkosivustoon sekä painettuihin tuotteisiin. Digilehden arkistohaun mukaan iPad on tämän vuoden aikana esiintynyt painetussa Hesarissa jo yli 30 kertaa.

Toimituspäällikkö Antero Mukka, mistä tässä on kyse?
”Meillä on hyväksytty, että tuon tyyppisten tuotteiden tuotemerkillä on olemassa merkitys, joka on syytä noteerata. Se ei ole pelkkä yleislaite, vaan tunnetaan erityisenä tuotteena. Kysymys ei ole promoamisesta, vaan halutaan kertoa lukijalle asia niin kuin se on, mistä tuotteesta on ollut kysymys.

Mennäänkö tässä tekstimainonnan puolelle?
”Ei todellakaan mennä. Olemme olleet edelläkävijöitä iPad-version työstämisessä, siihen liittyviä juttuja varmasti löytyy koko joukko. Loput selittyvät sillä, että iPadin ympärillä on maailmanlaajuisesti suurin hypetys. Journalistisesti kirkasotsaisimpia voi kiusata, että tuotemerkkejä ylipäätänsä esiintyy lehdissä. Brändeillä on merkitystä ihmisille. Olisi aika outoa, jos se maailma suljettaisiin pois Helsingin Sanomien sivuilta.

Ketä Applen tuotteiden puffaaminen palvelee?
”Ei meillä puffata Applen tuotteita. Taloussivuilla on uutisia esimerkiksi älypuhelinvalmistajien kuulumisista, ja siellä on varmasti Samsungia ja Nokiaa ihan yhtä lailla kuin Applea.”

Hesarin iPad-sovelluksilla on nyt 20 000 lukijaa. Millaisia tavoitteita olette asettaneet lukijamäärälle?
”Kasvua sieltä odotetaan. Laitteista riippumatta digitaalisten tuotteiden käyttö tulee lisääntymään.”

 

Hannu Hallamaa