08. maaliskuuta 2012
Teksti:

Kaksi Jeesusta muistuttavaa nuorta miestä tutkiskelee jättiristiä ja puhuu venäjäksi. Kyseessä ei ole Sipe-rian Jeesuksen seuraajien ristiretki Suomeen. Recycle-taiteilijaryhmä se siinä rakentaa valtavaa Facebook-äffää Kaapelitehtaan galleriaan.

”Kun rupesimme miettimään uskonnon ja internetin yhtäläisyyksiä, analogioita alkoi näkyä joka puolella. Facebookin logo muistuttaa ristiä, jonka pää on taipunut oikealle. Se on hyvä vertaus siitä, kuinka vanhat symbolit taipuvat aina uuteen käyttöön”, selittää Andrey Blokhin, 24. Työpari Georgy Kuznetsov, 26, keskittyy pystyttämään kuvaelmaa, joka kierrättää Leonardo da Vincin Viimeisen ehtoollisen ikonista kuvastoa. Recycle-ryhmän versiossa uuden ajan apostolit tuijottavat Dow Jones -indeksiä pystyäkseen saarnaamaan seuraajilleen, mitä ostaa ja myydä.

Venäläisen nykytaiteen lupauksiksi tituleeratut Blokhin ja Kuznetsov tutustuivat toisiinsa jo lapsina, kun heidän klassisen taidekoulutuksen saaneet vanhempansa työskentelivät yhdessä. Taiteilijaperheiden vesat ovat löytäneet oman tyylinsä sekoittamalla klassista kuvastoa moderneihin materiaaleihin ja päinvastoin. Palkittua Reverse-projektia (2010) varten syntyi Simpsonit-lasimaalaus ja sarkofagin näköinen roskalaatikko.

Kaapelin HIAP-taiteilijaresidenssissä Blokhin ja Kuznetsov ovat työstäneet i-Usko-teosta, jossa kierrätysmateriaalina on uskonto ja sen vahva symboliikka.

”Yritämme katsoa taiteessamme nykymaailmaa arkeologin silmin. Mitä ihmiskunnasta muistetaan tuhansien vuosien päästä: muoviset limupullot vai museoissa säilytetyt kreikkalaiset amforat? Mitä haluamme, että meistä muistetaan?” Blokhin pohtii.

 

i-Usko perustuu havaintoon siitä, että uskonnosta tutut rakenteet toistuvat verkossa. Blokhin sanoo hämmästyneensä, kuinka paljon yhtäläisyyksiä lopulta löytyi.

”Facebookilla on jopa omat käskynsä: kymmenen prinsiippiä, joissa puhutaan avoimuudesta ja vapaudesta.”

Jos Facebookissa voi muodostaa oman seurakuntansa, Twitterissä voi kerätä seuraajia ja keskustelupalstoilla ripittäytyä. Ristiretkillekin lähetään nykyään virtuaalisesti, kuten arabikevät todistaa. Mutta missä on internetin Jumala?

”Ei, Jumalaa ei siellä ole.”

Kaapelitehtaan kansainväliseen residenssiin Recycle-group hoksattin Venetsian biennaalista, jossa kaksikko oli mukana nykylasitaidetta esittelevässä Glassstress-näyttelyssä. Taiteilijat kehuvat helsinkiläisen residenssin logistiikkaa: mittavien teosten siirtely on sujunut entisen tehtaan tiloissa vaivatta. Blokhin ja Kuznetsov ovat tottuneet siihen, että kansainvälisten näyttelyiden järjestämisessä kaikki keinot ovat sallittuja.

”Toimme teoksen materiaalit isoissa urheilukasseissa rajan yli. Sanoimme, että laukuissa on urheiluvälineitä. Vältyimme tullimaksuilta.”

 

Sanat ja kuva Verna Kuutti