Vinyyliä sorvaamassa

T:Teksti:

Kingi Kongissa levyt valmistuvat käsityönä.

Hento suikale vinyyliä nousee timanttiterän työntämänä mustasta levyaihiosta. Terän kaivertamaan uraan tallentuu äänisignaalia, jonka neula levysoittimella loihtii esiin.

”Timantti liikkuu bassoaallon tullessa syvyyssuunnassa ja diskantteja tehtäessä vaakasuunnassa”, kertoo kaiverrinta käyttävä Roope Seppälä.

Olemme Kingi Kongi -galleriassa Vaasankadulla. Pienen gallerian seinillä on Elvis-taidetta, miksauspöydän äärellä valmistellaan pian alkavaa keikkaa. Joulukuussa avatusta liikkeestä rakennetaan kulttuurin monitoimikuutiota.

”Pyrimme siihen, että täällä on muutakin toimintaa kuin joku kaivertamassa pipo päässä. Galleriatoiminta käynnistyi rinnalle helposti. Ei ole vielä ihan selvinnyt, miten tämä tulee toimimaan, mutta olemme vasta toista kuukautta auki, joten kyllä tämä tästä.”

Pyörittimen virkaa levysorvissa toimittaa legendaarinen dj-levysoitin Technics 1200, jota on hieman modifioitu työhön sopivammaksi. Muut osat ovat hieman eksoottisempia. Kaiverrusterää ohjaava laitteisto kaikkine kilkkeineen on vinyyleihin erikoistuneen saksalaisen käsityöpajan tekoa.

”Laite sai alkunsa tilanteesta, jossa jukebox-vuokrafirman pyörittäjät eivät saaneet enää 7-tuumaisia levyjä mistään. Mitä tekee saksalainen? Hän rakentaa koneen”, Seppälä kertoo.

Suorakaivertamisessa on muitakin etuja kuin katu-uskottava käsityöprosessi. Kovin pieniä sarjoja ei kannata prässäyttää Saksassa, vaan levyjä voidaan valmistaa sitä mukaan, kun niitä myydään. Ja laadun saa varmasti kohdalleen, kun kaiverruksen hoitaa itse.

 

Anaalivaiheelle 25 levyä

Kingi Kongin levysorvi oli aiemmin Temmikongi-levy-yhtiön studiotiloissa parin korttelin päässä. Uudella sijainnilla ihmisten katseiden alla tavoitellaan uutta liiketoimintaa. Pajassa voidaan siirtää periaatteessa mikä tahansa äänite vinyylille. Ennen Kingi Kongia samoissa tiloissa sijaitsi Vinyyliklubi-levykauppa. Osa entisistä asiakkaista on löytänyt tiensä myös Kingi Kongiin.

Parhaillaan Seppälä kaivertaa Anaalivaihe-orkesterille 25 levyn erää. Pitkien sarjojen tekeminen on työlästä, mutta palkitsevaa. Kingi Kongin väki arvelee, että juuri vinyylien täsmätuotannossa voi olla levyalan ruohonjuuritason tulevaisuus.

”Meille vinyyli on ollut aina luonteva media julkaista musiikkia. Olen insinööri, ja innostuin kaivertimen hankkimisesta: vihdoinkin koulutusta vastaavaa työtä.”

Sanat Hannu Hallamaa, kuva Sini-Marja Niska

Lisätietoja osoitteessa
kingikongi.blogspot.com