19. tammikuuta 2012
Teksti:

Viime keväänä, keskellä Kanadan parlamenttivaalien kampanjointia, mediayhtiö CBC julkaisi kiusallisen uutisen. Pääpuolueiden johtajien vaaliturneet tuottivat viidessä viikossa saman verran päästöjä kuin 158 kotitaloutta vuodessa.

Millaisia ympäristörikoksia Suomen presidentinvaaleissa sitten tehtaillaan?

Suomen ympäristökeskuksen tutkimusjohtaja Per Mickwitz antaa ehdokkaille synninpäästön.

”Kampanjoiden aikana tietysti liikutaan paljon, mutta niissä pieni määrä ihmisiä matkustaa tapaamaan suuria ihmisjoukkoja. Pahempi olisi, jos kaikki äänestäjät matkustaisivat tapaamaan ehdokkaita.”

Vaalijalanjälkeen vaikuttavat Mickwitzin mukaan myös kampanjakrääsä, flyerit, tarjoilut ja jopa ehdokkaan omat ruokailut.

Ylioppilaslehti teki pistokokeen viiden kärkiehdokkaan kampanjatoimistoon ja selvitti, miten Pekka Haaviston, Paavo Lipposen, Sauli Niinistön ja Paavo Väyrysen hiilijalanjälkiä on koitettu pienentää. Timo Soinin kampanjatoimistosta ei kuulunut vastausta ennen lehden painoonmenoa.

Tarjoilut

Mickwitz: ”Lähtökohtaisesti vähiten ympäristövaikutuksia on lähiluomukasvisruoalla. Kampanjan tarjoiluna kasvispiiras on siis parempi vaihtoehto kuin sämpylä, jossa on lihaleikettä Brasiliasta.”

Voiko maapallon ystävä nauttia Café Niinistöjen tarjoiluista hyvällä omatunnolla, kampanjan kenttätoiminnasta vastaava Hanna Laine?

”Lähes kaikissa Café Niinistöissä on ollut tarjolla kampanjan virallista ässäpiparia, jonka ohjeen olemme lähettäneet piirien vapaaehtoisille. Kehotamme siinä käyttämään Anni Helenan kotimaisia jauhoja tuontijauhojen sijaan. Olemme tilanneet keskitetysti  300 000 kertakäyttöistä, kierrätyspahvista kahvimukia. Ainakin Helsingin Café Niinistössä on ollut reilun kaupan kahvia tarjolla.”

 

Painaminen

Mickwitz: ”Painetun kampanjamateriaalin ympäristövaikutuksia on vaikea arvioida, sillä ne riippuvat paljon siitä, minkälaista paperia tai painoväriä painossa on käytetty.”

Haaviston kampanjaan on painettu esitteitä noin 50 000 A4-arkin verran. Onko esitteet painettu ympäristösertifioidulle paperille, kampanjapäällikkö Riikka Kämppi?

”Kampanjan flyerit ja muut esitteet on painettu Multiart Silk -paperille, jolle on myönnetty pohjoismainen ymäristömerkki. Olemme suhtautuneet flyereiden painamiseen hyvin kriittisesti, eikä meillä ole lehteä ollenkaan. Vaalimökeillä jaetta-vien esitteiden jakoon liittyy sellainen kiusallinen fakta, että kampanjamateriaalia löytyy usein isot määrät lähiseudun roskiksista.”

 

Liikkuminen

Mickwitz: ”Ympäristövaikutukset pienenevät sen mukaan, miten paljon ihmisiä pystyy matkustamaan samalla välineellä. Käytännössä kampanjoissa on suosittava julkisia kulkuneuvoja lentämistä lukuunottamatta.”

Väyryselle kiertuekilometrejä kertyy arviolta 45 000. Kuljetetaanko ehdokas äänestäjien luo ympäristöystävällisimmällä tavalla, kampanja-avustaja  Petri Neittaanmäki?

”Väyrynen on matkustanut kampanjan aikana junalla, lentokoneella, omalla autollaan, minun autollani ja kampanjabussilla. Kampanja-autona on ollut pienikulutuksinen hybridi-Toyota. Vaalitilaisuuksia on pyritty kerralla järjestämään 6-7, mutta kampanjan loppumetreillä tilaisuuksia saattaa olla päivän sisällä kolmessakin eri maakunnassa.  Tärkeintä on ollut se, että äänestäjät pääsevät tapaamaan ehdokasta henkilökohtaisesti.”

 

Kampanjakrääsä

Mickwitz: ”Pelkästään vaalikampanjaa varten teetettyjen tuotteiden isoin ongelma on se, että ne edustavat kestämätöntä kulutusta. Harva haluaa käyttää ehdokkaan t-paitaa enää vaalien jälkeen, vaikka voitto tulisikin.”

Käytetäänkö Paavo Lipponen 2012 -kaulahuivia vielä vuonna 2015, kampanjapäälikkö  Esko Ranta?

”Uskon, että käytetään. Kaulaliina on suunniteltu tarkoituksella niin, että kampanjatunnukset näkyvät vain toisella puolella. Olemme välttäneet hömppäkamaa ja turhakkeita: kaulaliina, hihaheijastin ja jääskraba ovat mielestäni kaikki suorastaan välttämättömiä hyödykkeitä. Myynnissä on myös Lipposen kirjoja, joita voi niitäkin pitää ihan hyödyllisinä.”

 

Sanat Verna Kuutti, kuva Otto Donner