06. marraskuuta 2011
Teksti:

Kristian Segerstråle myi ilmaispelejä julkaisevan firmansa 400 miljoonalla dollarilla. Hänen mielestään konkurssi on kuitenkin paras koulu.

Euroopan talousalueen finanssikriisi ei ole pelkästään huono asia, ajattelee Kristian Segerstråle, 34.

”Isot kriisit ja pörssiromahdukset vaikuttavat pieniin yrityksiin paljon vähemmän kuin se, kuinka hyvä oma tuote on”, hän sanoo.

Segerstrålen nykyinen yritys ei tosin enää ole kovin pieni, mutta hän puhuu kokemuksella. Segerstråle perusti ensimmäisen mobiilipelejä julkaisevan yhtiönsä vuonna 2001. Samana vuonna puhkesi IT-kupla, minkä seurauksena hypellä paisutetut nettifirmat, niin sanotut dotcomit, kaatuivat. Macrospace kuitenkin menestyi, fuusioitui amerikkalaisyhtiön kanssa, vaihtoi nimensä Glu Mobileksi ja listautui pörssiin.

Segerstråle työskenteli yhtiön Euroopan toimitusjohtajana, mutta päätti siirtyä eteenpäin. Jo samana vuonna 2007 syntyi Playfish. Silloin romahtivat pörssit.

”Kriisiaikana osaajia saattaa olla helpompi rekrytoida, koska työntekijät eivät ole niin positiivisia ison firman tulevaisuuden suhteen. Lisäksi toimitilojen vuokraaminen on halvempaa, kun kansantalous on huonossa jamassa.”

Talouskriisissä rahoituksen saaminen saattaa olla vaikeampaa kuin vakaina aikoina, mutta sekään ei ollut ongelma Segerstrålelle. Hänen molemmat startup-yrityksensä kasvoivat. Nyt Playfishissä on noin neljäsataa työntekijää ja toimipisteitä Lontoon pääkonttorin lisäksi Pekingissä, Tokiossa, San Franciscossa, Salt Lake Cityssä, Tromssassa ja Montrealissa.

”Olisko ne siinä”, toimitusjohtaja pohtii puhelimessa nykyisessä kotikaupungissaan Lontoossa.

Pietarsaaressa syntynyt Segerstråle lähti Englantiin opiskelemaan kansantaloutta 1990-luvun lopulla. Hän suoritti kandin Cambridgen yliopistossa ja muutti Lontooseen, missä työskenteli projektipäällikkönä pienessä mobiilialan yrityksessä Digital Mobilityssa. Samanaikaisesti hän suoritti ylempää korkeakoulututkintoa London School of Economicsissa.

Osa-aikaisesta opiskelusta huolimatta hän valmistui kahdessa vuodessa. Kokopäiväisestä työskentelystä huolimatta yritys meni konkurssiin. Mutta se oli paras koulu, minkä Segerstråle on koskaan käynyt.

”Paras tapa oppia yrittäjyydestä on lähteä töihin startupiin. Onhan se kiva menestyä, mutta vielä enemmän saattaa oppia, jos ei menestykään.”

Ilmeisesti Segerstråle otti opikseen, sillä hänen ensimmäinen oma yrityksensä onnistui. Puhuessaan hän tarkistaa Glu Mobilen tämänhetkisen markkina-arvon Yahoo Finance -talouspalvelusta: 150 miljoonaa dollaria.

Suuri summa, mutta kolmas kerta se vasta toden sanoi.

Playfishin perustamisideana oli ”mullistaa pelimarkkinat aivan täysin”.

”Halusimme luoda pelejä, jotka rakentuvat sosiaalisten verkkojen päälle. Pelaamisen hauskuus tulee siitä, että pelataan ihan oikeiden kavereiden eikä vain jonkun klaanin kanssa, kuten esimerkiksi World of Warcraft -verkkoroolipelissä.”

Pelit ja teknologia olivat aina kiinnostaneet Segerstrålea enemmän kuin yrittäminen. Nyt hän halusi palauttaa tietokonepeleille sen merkityksen, mikä esimerkiksi lauta- ja korttipeleillä on: yhteisöllisyyden.

Playfishin kehittämistä applikaatioista tuli nopeasti Facebookin suosituimpia.

”Siihen asti vain Korean ja Kiinan kaltaisissa maissa oli nähty kaupallisesti menestyviä firmoja, joiden pelit olivat ilmaisia, mutta niin sanotuista mikrotransaktioista piti maksaa.”

Kyseisillä transaktioilla hankitaan virtuaalista omaisuutta, esimerkiksi uusia vaatteita omalle pelihahmolle. Lisäksi tulovirtaa kasvattavat mainostajat.

”Jo kahdessa vuodessa kuukausittaisten pelaajien määrä ylitti 60 miljoonaa. Olimme hakeneet aika paljon rahoitustakin, yhteensä 21 miljoonaa taalaa. Kasvu oli kovaa.”

Playfishin ensihitti Who Has the Biggest Brain? oli yksi ensimmäisistä peleistä, joka keräsi yli miljoona päivittäispelaajaa. Sen jälkeen yhtiö on julkaissut menestyksiä toisensa perään: Country Story, Pet Society (6,4 miljoonaa aktiivista käyttäjää), Restaurant City (3,1 miljoonaa käyttäjää, yksi heistä kokki Jamie Oliver, joka jakaa menestyneille pelaajille reseptejään).

Kaksi vuotta sitten videopelialan jättiläinen Electronic Arts osti Playfishin 400 miljoonalla dollarilla (n. 272 miljoonaa euroa) – yrityksen, jonka pelejä kuka tahansa saa pelata ilmaiseksi sosiaalisessa mediassa. Nykyään Segerstråle johtaa Playfishin bisnespuolta ja kehittää yhteisökeskeistä pelaamista Electronic Artsin sisällä. Kauppasummaa hän ei toki saanut kokonaan itselleen.

”Meitä oli neljä perustajaa ja olimme myyneet isot prosentit firmasta saadaksemme rahoitusta. Rahat ovat jakautuneet monelle taholle”, Segerståle kertoo.

The Sunday Timesin laskelmien mukaan hän nettosi kaupasta silti 6,9 miljoonaa puntaa (7,7 miljoonaa euroa).

Elokuussa Segerstråle kävi Otaniemessä puhumassa sadoille teekkareille. Elämä on liian lyhyt, ja 50 miljoonan dollarin yrityksessä on paljon riskejä, joten miksei saman tien rakentaisi miljardiluokan yritystä, hän neuvoi.

Segerstrålen mielestä Suomessa olisi jo korkea aika suunnata katseet pois visionsa kadottaneesta Nokiasta (”se ei voi voittaa haluamalla olla uusi Apple”) ja keskittyä sen sijaan pieniin yrityksiin.

”On ollut kiinnostavaa seurata Roviota. Olisi hienoa, jos Suomelle lähdettäisiin rakentamaan uutta kasvumoottoria pienten firmojen kautta.”

Siinä Segerstråle auttaisi mielellään.

www.playfish.com

 

KUKA

Pietarsaarelaislähtöinen Kristian Segerstråle, 34, on digitaalisen mediaskenen kiho. Perustanut kaksi menestynyttä startup-yritystä, Macrospacen ja Playfishin. Britannian kansalaisuuden saanut toimitusjohtaja asuu perheineen (vaimo sekä lapset 2 v ja 2 kk) Lontoossa. Pelaa vapaa-ajallaan niin paljon kuin ehtii.

Himottaa 

”Lentäminen. Mulla on lentolupakirja, mutta tekisi hirveästi mieli lentää suihkarilla.”

Kaduttaa  

”Jokainen sekunti, jota en ole viettänyt lasten ja perheen kanssa.”

Kyrpii 

”Se, ettei poliittisilta johtajilta nähdä tarpeeksi rohkeita otteita. Olisi hienoa, jos poliitikoilla olisi samanlainen nälkä ja energia lähteä tekemään päätöksiä yhtä nopeasti kuin pienyrittäjillä.”

 

Sanat Marko Ylitalo, kuva Touko Sipiläinen