15. huhtikuuta 2011
Teksti:

Eduskuntavaalit ovat amatöörimainonnan hullut päivät.

Copywriterin työ haaveena, mutta mainostoimistot pysyvät nihkeinä? Ei hätää, eduskuntavaaleissa tarvitaan tuhansia nokkelia, pikkunäppäriä ja poliittisesti kyseenalaisia sloganeita. Rimaa ei pidä asettaa liian korkealle, kuten seuraavat esimerkit osoittavat.

Ensimmäinen kategoria on ehdokkaan nimeen perustuvat kömpelöt sanaleikit. Vihreiden Satu Raudasojan slogan kuuluu ”Ei se Satu, vaan tämä” ja Taru Anttosen ”Tarunhohtoinen politiikka on vihreää”. RKP:n Björn Månsson kaipaa ” Björnkraft i Riksdagen – Karhuvoimaa eduskuntaan”. Fatbardhe Hetemaj (kok) ei jää kauaksi iskulauseellaan ”Miksi Fade? – Fade ei feidaa”. ”Henkauta profiiliisi”, vaatii fb-vaalien hengessä Vasemmistoliiton Henkka Nyholm. Lisäksi voimme vain arvailla, mihin suuntaan raha liikkuu demarien Matti Niemen sloganin ”Niemi muuttaa kaiken” (os. muuttofirma Niemi) käytöstä.

Toinen kategoria ovat ytimekkäiksi tarkoitetut, mutta hämäriksi jäävät kiteytykset. Vihreiden Husein Muhammed kampanjoi tunnuksella ”mummot ja mustikat”, kokoomuksen Jaana Pelkosen mainosteksti taas kuuluu ”Dynamiittia!”. Tarina ei kerro, ovatko nämä vaatimuksia vai lupauksia. Kokoomuksen Sari Sarkomaan mainosteksti on tälläkin kertaa ”Järki ja tunteet”. Kirjailija Jarkko Tontin mukaan Sarkomaan tuntevien mielestä eräs toinen Jane Austenin romaani kuvaisi tätä paremmin.

Kolmanteen ryhmään kuuluvat lainaukset. Ilmeisesti suomalaisessa poliittisessa retoriikassa Obaman parasta ennen -päivämäärä on vasta lähestymässä. Wille Rydman (kok) kunnostautuu photoshopin jalossa taidossa seisomalla julisteessaan iholtaan maitokahviin vivahtavana, mikä on toki ”maahanmuutosta niskalenkkiä” hakevalle kokoomuslaiselle melko raikasta.

Toisella laidalla Vasemmistoliiton Dan Koivulaakso julistaa ylväänä ”Yes We Dan!”. Vihreiden Paavo-Einari Kaipila taas tahtoo uudeksi Osmo Soininvaaraksi tuon Katajanokan puutarhatontun paikalle. Kaipila kampanjoi tunnuslauseella ”Pieni vihreä mies”.

Näiden vaalien instant-klassikko on kuitenkin Antti ”Kanki” Kaikkosen (kesk) ”Mainettaan parempi”. Kuten Jorma Kardlstedt toteaa,”Stadilainenkin voi olla kepulainen”, vaikkei se helppoa taida olla. Vaikeinta saattaa silti olla Piraattipuolueella. Vai miten pitäisi suhtautua ehdokas Antti Kurhiseen, jonka verkkosivuilla vaaliasiat löytyvät linkin ”yritystoiminta” alta ja jonka slogan koko komeudessaan kuuluu ”Kansanedustaja kandidaatti Kurhinen koko komeudessaan (kikkeli kovana)”?

Kondomimainokset ovatkin aina oma sarjansa. Pirkanmaalla SDP:n iso mies Marko Asell kävi kiihkeään kamppailuun vaalipiirinsä Perussuomalaista kärkeä vastaan kondomilla ”Marko sisään – Veltto ulos”. Helsingissä Juhani Mönkkönen kehotti omissa varmuusvälineissään ”Pane persu eduskuntaan”. Onneksi Vasemmiston Marissa Varmavuori on ”Varma tapaus”.

Veikko Eranti

Eduskuntavaalit 17.4.