06. huhtikuuta 2011
Teksti:

Red Dawn -elokuvan uudelleenfilmatisoinnin tekijät pelkäsivät, että Kiina pillastuu. Yhdysvaltoihin hyökkäävät kiinalaiset viholliset muutettiin digitaalisesti pohjoiskorealaisiksi.

Vuonna 1984 julkaistussa elokuvassa Red Dawn – Punainen vaara Neuvos­toliitto hyökkää Yhdysvaltoihin ja valloittaa sen. Teinipojat ryhtyvät vastarintaan ja yrittävät ajaa kommu­nistivihulaiset takaisin Siperiaan.

Nyt Red Dawnista on tehty uudelleen­filmatisointi. Koska neuvostoliitto­laisten kommaripahisten uhka on poistunut, uudessa versiossa Yhdys­valtoihin hyökkäävätkin kiinalaiset. Tai olisivat hyökänneet, jollei kapita­lismi olisi tullut väliin. Elokuvan tuo­tantoyhtiö MGM nimittäin sensuroi elokuvansa, jotteivät kiinalaiset suut­tuisi ja sulkisi yhtiötä markkinoiltaan.

Vaikka Kiinassa päästetäänkin levi­tykseen vuosittain vain noin 20 yh­dysvaltalaista elokuvaa, on se kuu­denneksi tärkein ja koko ajan kasvava yhdysvaltalaisen elokuvan markkina. Kiina on sulkenut tuotantoyhtiöitä pois markkinoilta silloin, kun niiden tekemien elokuvien sisällöt eivät ole miellyttäneet. MGM:n ohella muun muassa Walt Disney Studios ja Sony Pictures ovat saaneet tilapäisesti ken­kää julkaistuaan elokuvat kuten Seit­semän vuotta Tiibetissä, Kundun ja Pu­nainen labyrintti, joiden katsottiin kritisoivan Kiinan politiikkaa ja val­lanpitäjiä. Kiina ei ole kommentoinut tekeillä olevaa Red Dawn -elokuvaa mitenkään, vaan MGM:n itsesensuu­ri on ennaltaehkäisevää.

Sensuuri on hyvin omintakeista. 60 miljoonaa dollaria maksanut eloku­va on kuvattu kokonaan, mutta siitä poistetaan editointivaiheessa kaikki viittaukset Kiinaan. Kiinalaiset vi­holliset korvataan pohjoiskorealai­silla, repliikit jälkiäänitetään koreaksi ja univormujen tunnukset vaihdetaan digitaalisesti kiinalaisis­ta pohjoiskorealaisiin. Pohjois-Ko­rea on turvallinen vihollinen, sillä siellä ei tarvitse pelätä yhdysvalta­laisten elokuvien tai tuotteiden boi­kottia.

Red Dawn -elokuvassa kommunistit häviävät. Tosielämässä he voittavat ilman taistelua.

Maria Pettersson

Lähteet: Los Angeles Times, Salon, Asia Times Online