01. huhtikuuta 2010
Teksti:

Suomalainen jääkiekko tarvitsee apua. SM-liigan pelipaidat näyttävät supermarkettarjoussivuilta, ja lehtikuvissa pelaajat hukkuvat laitojen värimössöön.
Esteettinen välinpitämättömyys halventaa jaloa lajia. Eikö jääkiekko voisi olla jalkapallon tapaan hipstereitä houkutteleva viileä laji?
Sitä pitää kysyä Aalto-yliopiston visuaalisen kulttuurin professorilta Max Ryynäseltä, joka valmistelee kirjaa jääkiekon estetiikasta.

Jääkiekko on kansanomaista ja roisia, eikä trendisurffailu ole lajille kestävä vaihtoehto, Ryynänen tuumaa.
Hänellä riittää silti ehdotuksia nykyistä esteettisemmän jääkiekon rakennuspalikoiksi. NHL:ssä on kokeiltu uutta kameratekniikkaa, joka saa professorin pulssin nousemaan.
”Kamera voi esimerkiksi liukua hyökkäyksen sivussa koko kentän läpi. Homma näyttää varsin länkkärimäiseltä, kun kolme hyökkääjää etenee rivissä.”
Suomessahan voisi käyttää NHL:n mallin mukaisia pelipaitoja, joissa seuran logo ei huku mainoksiin.
Paitsi ettei voi, vastaa floridalainen Chris Smith, Icethetics-blogia pitävä media-ammattilainen. Jääkiekon estetiikkaan paneutunut Smith sanoo, että NHL pumppaa rahaa maailmanlaajuiselta fanijoukoltaan, mutta Euroopan on kumarrettava sponsoreita.

Logojen saralta Euroopasta löytyy ennakkoluulotonta otetta, ainakin Hämeenlinnasta. HPK:n ritarilogo herättää Smithissä hämmennystä.
”Näyttää siltä, että heidän kohderyhmäänsä ovat lapset. Jos näin on, he ovat osuneet rahasuoneen. Muussa tapauksessa he tarvitsevat vähän apua.”
Yksinkertaiset logot ovat ajattomia. Niistä tulee mieleen nostalgisten ulkojääkenttien villapaidat, Smith neuvoo.
Ryynänen visioi esteetistä vetoapua vierailevilta taiteilijoilta. Valotaiteilija Ekku Peltomäki voisi loihtia otteluun juhlavaa tunnelmaa. Iiro Rantala voisi herättää henkiin ne iänikuiset jääkiekkourut.
”Miksei tosiaan olisi vierailevia designereita, vaikka Paola Suhoselta tekstiilejä Suomi-Ruotsi-otteluun.”
Kuulosta suunnitelmalta. Järjestetäänpä asia.

Paola Suhonen ei ehdi juuri nyt pohtia pelipaitojen estetiikkaa. Paolan sisko Pirjo Suhonen lupaa kuitenkin, että Ivana Helsingin muotitalo ottaa urakan vastaan, jos heiltä tilataan uudet leijonapaidat.
Jääkiekkoliitto hoi, asia on puhuttu selväksi! Suhoset odottelevat vain, että vahvistatte tilauksen. Se vanha jäyhä vaakunaleijona kaipaa jo herkkää taiteilijan kosketusta.
Muotitaivaan toinen tähti Antti Asplund suostuu hahmottelemaan tulevaisuuden jääkiekkoa, joka hivelee silmää.
”Mallia voitaisiin ottaa esimerkiksi shakkilaudasta. Toiset pelaajat olisivat mustissa asuissa valkoisilla tyylitellyillä numeroilla, toiset näiden negatiiveina valkoisilla asuilla mustin numeroin”, Asplund visioi.
”Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi pitää kenttä hämäränä kiekon ja pelaajien hohtaessa esimerkiksi fosforin avulla.”
Saa käyttää.

Markus Kuokkanen
Kuva Anna-Stiina Korhonen

Jääkiekon SM-liigan playoffien neljännesfinaalit ovat parhaillaan käynnissä.