Mediakyttä: Naistenlehti telkkarissa

T:Teksti:

Ystävänpäivänä startannut uusi kanava Liv pisti ensi töikseen kanavapaikat sekaisin. Livin ohjelmisto on täynnä ulkomaisia naisille suunnattuja elämänhallintaohjelmia.

Kanavapäällikkö Katja Santala, miksei kanavalla ole yhtään kotimaista ohjelmaa?
    ”Harvemmin kanavilla alkuvaiheessa on. Niiden tilaus on aikamoinen prosessi, ja ne ovat hirveän kalliita. Niitä on kyllä tulossa.”

JIM on lyhenne sanoista jotain ihan muuta. Mistä Liv on lyhenne?
    ”Ei mistään. Halusimme lifestyle-tontin vahvasti brändiin mukaan, ja siinä mielessä liv-sana oli mielestämme hyvä. Se on helppo sanoa ja vie ajatukset elämän ja lifestylensuuntaan.”

Miksi Liviltä tulee sama ohjelma monta kertaa päivässä?
    ”Jotta ihminen voi muodostaa omat katselutottumuksensa. Jos tekee vaikka vuorotyötä, päivällä ja illalla voi katsoa muuta. Harvemmin sama porukka aamuseitsemältä ja illalla katsoo samoja ohjelmia. Mieluummin vähemmän, mutta hyviä ohjelmia, kuin että sinne päivään on jotain vain haalittu täytteeksi.”

Millainen on tyypillinen Liv-kanavasta kiinnostunut nainen?
    ”Kanavan teemat ovat naistenlehdistä tuttuja, ja niitä, jotka naisia aina kiinnostavat. Televisiosta lehtipuolen konsepti on puuttunut. Pohjalla on tutkimusta muun muassa siitä, kuinka eurooppalaiset kauneusajatukset ovat tulleet Suomeen. Samaan aikaan voit aivan hyvin käyttää huulipunaa ja olla fiksu ihminen.”

Eniten katsojia ensimmäisinä päivinä saivat seksiin liittyvät ohjelmat. Sekö naisia kiinnostaa?
    ”Vaikea sanoa. Voi olla, että siellä on ollut katsojina miehiäkin.”

Matti Markkola