17. lokakuuta 2008
Teksti:

Professori lotraa vesiämpärin kimpussa ja huutaa:
    ”Katsokaa kipinöitä!”
    Tuhatpäinen yleisö hurraa ja taputtaa käsiään. Luennosta tehty video kerää internetissä tuhansia katsojia. He kommentoivat:
    ”What a great professor!!!!!”
    Lukuisista amerikkalaisprofessoreista on tullut nettitähtiä. Heitä yhdistää energisyys, havainnollisuus, verbaalisuus ja nuorekkuus. Monet opettavat sellaisia humanistien tylsinä pitämiä aineita kuin fysiikkaa.

Suomessa luentotallenteet jäävät yleensä suljettuun verkkoympäristöön, rajatun opetusryhmän käyttöön.
    Julkisten nettivideotallenteiden tarve on havaittu.
    ”Ne hyödyttäisivät opiskelijoita ja muitakin. Monet työelämässä olevat haluaisivat pysyä kärryillä viimeisistä tutkimustuloksista, ja tämä olisi siihen aika kiva tapa”, sanoo suunnittelija Minna Vänskä Helsingin Avoimesta yliopistosta.
    Vänskän mukaan luentojen julkaisemista jarruttaa resurssipula ja se, että jokaisesta luennosta olisi tehtävä julkaisusopimukset. Lisäksi luennoilla käytetyn havaintomateriaalin ja suorien lainausten tekijänoikeudet pitäisi selvittää.
    Suurin este on kuitenkin opettajien itsekritiikki.
    ”Kynnys hyväksyä oma esitys nousee. Luennossa ei saisi olla asiavirheitä, ja esitystavan pitäisi olla sellainen, että se kestäisi useamman katselukerran”, Vänskä sanoo.

Anglosaksisissa maissa yliopistot panostavat luennointiin toisella tavalla kuin Suomessa, arvioi
    Taideteollisen korkeakoulun professori ja Oxfordin yliopiston vieraileva professori Pekka Himanen.
    ”Aloittaville opiskelijoille luennoivat parhaat proffat, mikä kertoo opiskelijoiden arvostuksesta. Suomessa professoreilla on vähän se henki, että kaikki sujuisi paremmin, jos ei olisi opiskelijoita häiritsemässä”
    Himanen pitää tänä syksynä Helsingin yliopistolla luentosarjan Elämä taideteoksena.
    Sitä kuulemaan ilmoittautui yli tuhat ihmistä. Himanen ei innostu kuulijamäärän kasvattamisesta internetissä.
    ”Viime viikolla olin Kiinassa ja ensi viikolla lähden Pariisiin. Jos fyysisellä kontaktilla ei olisi merkitystä, minun ei olisi järkeä lentää toiselle puolelle maapalloa, mutta sillä on iso vaikutus.”
    Himanen uskoo, että nettiluennosta jäisi puuttumaan ratkaiseva emotionaalinen energia.
    ”On vaikea saada ihmisiä luottamaan, todella innostumaan tai uskomaan unelmiin muussa kuin siinä fyysisessä tilanteessa.”
    Himasen luennot tunnetaan siitä, ettei koskaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Yhtäkkiä voi pärähtää vaikka Lordi soimaan. Himanen itse kertoo oppineensa eniten luennoinnista kuuntelemalla elävässä elämässä sellaisia kuuluisia puheenpitäjiä kuin Desmond Tutua, Bonoa, Bill Clintonia, Manuel Castellsia ja Al Gorea.
    ”Kovimmat tyypit uskaltavat olla henkilökohtaisia. Heillä ei ole enää tarvetta todistaa oppineisuuttaan. Se on jo tullut todistettua lukuisissa kirjoissa, mikä vapauttaa puhumaan teemojen ytimestä vapaammassa muodossa.”

Ninni Lehtniemi

Katso nämä

Richard A. Muller: Atoms and Energy

Berkeleyn yliopiston fysiikan professori havainnollistaa aihettaan viskomalla esineitä ja näyttämällä katkelmia automainoksesta.

Randy Pausch: Really Achieving Your Childhood Dreams

Tappavaa syöpää sairastavan Pauschin luento elämästä itkettää ja naurattaa. Sen on nähnyt yli seitsemän miljoonaa ihmistä. Carnegie Mellonin tietotekniikan professori kuoli heinäkuussa.

Stephen Hawking: Origins of the Universe

Puhesyntetisaattori välittää liikuntakyvyttömän Cambridgen yliopiston professorin luennon maailmankaikkeudesta.

Lisa Randall: A New World View

Randall työskentelee fysiikan professorina Harvardin yliopistossa. Hänen luentonsa kertoo tilan ulottuvuuksista.

Walter Lewin Makes a Battery put of Cans and Water

Massachusetts Institute of Technologyn fysiikan professorin hiustyyli tuo mieleen Paluu tulevaisuuteen -elokuvat ja pedagoginen innostus Kuolleiden runoilijoiden seuran.