04. huhtikuuta 2008
Teksti:

Onko valta Venäjällä vain naurettava kulissi? Kaartinkaupungissa sijaitsevan Galleria 00130:n venäläisen nykytaiteen näyttelyn perusteella niin on, oli taiteilijoiden asema maassa kuinka vaikea tahansa.
    Venäläisen populaarikulttuurin tuntemusta edistävän Tusovka ry:n Helsinkiin tuomaan Uncomfortable Art -näyttelyyn on koottu venäläistä taidetta, jonka on ollut vaikea päästä esille kotimaassaan.
    Näyttelyn kuraattorin Diana Machulinan teos Kuminen sielu voisi olla näyttelyn julkisivu. Siinä pyyhekumeista kootun Kremlin muurin eteen on kasattu äänestyslippuja ja lyijykyniä. Äänestäminen on turhaa, mutta samalla pyyhekumimuuri on hauras.
    Vikenti Nilinin videoteoksessa Tervehdys puolestaan Putinin uudenvuodenpuhe peittyy kiihtyvään nauruun.

Vallan julkisivun takana kuohuu. Gallerian toiseen huoneeseen on koottu teoksia, joissa pönötyksen korvaavat himo, pelko ja salaliittoteoriat.
    Voina-ryhmän hieman ennen maaliskuisia presidentinvaaleja pitämän performanssin dokumentoinnissa joukko opiskelijoita ja taiteilijoita viettää or giaa Eläintieteellisessä museossa. Or gian taustalla on lakana, jossa lukee ”Nussi karhunpoika-perijän puolesta”. Karhunpoika viittaa Dmitri Medvedeviin, joka toukokuussa astuu Venäjän presidentin virkaan.
    Voina-ryhmän performanssi aiheutti Venäjällä pienen skandaalin. PG-ryhmän video- ja valokuvainstallaatio Kielletty puolestaan hyllytettiin vuoden 2007 Pariisin Sots-Art-näyttelystä.
    Teoksessa kiinalaiset vyöryvät Moskovaan. Kremlissä Putinin näköinen virkamies on ripustettu jaloistaan kattoon. Yksi kiinalaiseen hattuun pukeutunut mies pitää sormeaan ydinasesalkun punaisella napilla, toinen taas syö koiraa ja kolmas raiskaa sidottua blondia.
    Näyttäisi, että teos nauraa venäläisten muukalaiskammolle, mutta Kremlissä riehuvilla valloittajilla onkin taiteilijoiden kasvot. Ovatko taiteilijat siis todellinen, Venäjän haurasta järjestystä uhkaava vaara? Vai rinnastaako teos keltaista vaaraa ja vapaata taidetta kohtaan tunnetut pelot toisiinsa?

Uncomfortable Art -näyttely on tiivis pakkaus. Pieneen tilaan on mahdutettu monta teosta.
    Silti vain yksi, Blue Noses -ryhmän videoteos Kahdestaan venäläistä mafiaa vastaan hukkuu paljouteen. Yli puolituntinen teos on liian pitkä tällaiseen yhteyteen.
    Näyttelyn tausta-ajatus – kielletyn taiteen esittely – osoittaa, ettei taiteilijan asema Venäjällä ole helppo. Ellei teosta kielletä, se voidaan vaieta kuoliaaksi tai sen sanomaa voidaan vääristellä.
    Samalla näyttely kertoo muutoksen olevan väistämätön. Kremlin valta on heikko.
    Hyvässä tapauksessa kulissin repii alas sen takana kiehuva intohimo. Huonossa tapauksessa sen tuhoavat pelko ja vainoharhaisuus.

Ville Seuri

Uncomfortable Art – ei-toivottua poliittista nykytaidetta Venäjältä Galleria 00130:ssä (Korkeavuorenkatu 27, sisäpiha) 6.4. asti. Ilmainen sisäänpääsy.